Svenska företag ersätter klappar med gåvor

Allt fler företag tar steget till att ge en julgåva till insamlingsorganisationer istället för julklappar till den egna personalen. I år har närmare vart femte företag ersatt julklappen med en julgåva och trenden lär hålla i sig. Hälften av företagen tror på ökat givande i juletid under de kommande två åren. Det visar en undersökning framtagen av PwC och Friends.

– Det glädjande att allt fler företag ser samhällsengagemang som en naturlig del av verksamheten. Tack vare externa bidrag från företag och privatpersoner kan Friends och andra insamlingsorganisationer fortsätta arbeta för ett bättre samhälle. Friends når idag cirka tio procent av Sveriges skolor, men behovet är oändligt mycket större. I och med intäkterna från julgåvor kan Friends engagera fler skolor och idrottsföreningar i vår kamp mot mobbning, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.

PwC är ett av de företag som sedan ett par år har valt att ersätta julklapparna till personalen med en gemensam julgåva.

– För oss var det ett naturligt steg i vår långsiktiga satsning för ett hållbart samhälle. Friends är ett av våra engagemang och kopplingen till barns och ungdomars utsatthet känns väldigt rätt i samband med juletid. Och vi har fått mängder av positiva kommentarer internt till att klapparna har bytts ut mot julgåvor, berättar Hans Börsvik, vd PwC.

Undersökningen visar att:
• 17 procent av de medverkande företagen har ersatt årets julklapp till medarbetarna med en julgåva till en insamlingsorganisation. Bland de större företagen med minst 500 anställda är det än vanligare (24 procent).

• Hälften av företagen (49 procent) tror att givandet från företag till insamlingsorganisationer i samband med julen kommer att öka under de närmaste två åren.

• 50 procent av företagen ger regelbundet gåvor till insamlingsorganisationer. Givandet är något vanligare bland större företag där 58 procent regelbundet ger gåvor.

Om undersökningen
I undersökningen har 200 företag intervjuats om sin inställning till gåvor. Dels 100 mindre och medelstora företag med 10-499 anställda. Dels större företag med minst 500 anställda. Undersökningen genomfördes av PwC under november 2010 via telefonintervjuer.

Andreas Drufva, marknadschef Friends
Tel 076-895 57 11, e-post: andreas@friends.se

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om Friends
Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.

Fakta om PwC
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.
www.pwc.se