Nära hälften av alla ungdomar utsätts för e-mobbning

I veckan återvänder tusentals elever till skolan – många ser fram emot skolstarten men för andra innebär den att klumpen av oro och rädsla växer i magen. Friends undersökning visar att fyra av tio ungdomar känner obehag inför skolstarten och då handlar det framför allt om höga prestationskrav, utanförskap och prylhets bland klasskompisar. Men också rädsla för att bli mobbad, retad, slagen och få taskiga sms eller bli kränkt via nätet. Sommarlovets skyddade tillvaro är över och mobbningen väntar både på nätet och på skolgården.

Hela 41 procent av unga i gruppen 14-16 år blir utsatta för kränkningar via nätet eller mobilen.

- Det här är skrämmande siffror. De visar att e-mobbning har blivit som en självklar del av ungas vistelse på nätet och det är oacceptabelt. Vi på Friends ser att det är enklare att vara elak via ett sms eller foruminlägg eftersom man slipper se sitt offer i ögonen, och att kommentarerna ofta blir råare av samma anledning. Unga behöver få en bättre förståelse för att kränkande handlingar på nätet kan få allvarliga konsekvenser. Vuxna har därför ett viktigt ansvar – att förmedla att samma sociala regler och lagar gäller inom den virtuella världen som i livet utanför nätet, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.

En av tre utsätts för elaka meddelanden och fler än en av tio för hot via mobilen eller nätet. Bland 15-åriga tjejer råkar nästan var tionde ut för olovlig spridning av bilder. Sex av tio vet vem det är som mobbar dem och i de flesta fall är det någon i klassen eller skolan. Sommarlovet är för många en fristad från e-mobbning då tre av fyra upplever att de får färre taskiga meddelanden via mobilen eller nätet under sommaren.

- Till alla unga som blir utsatta för elaka kommentarer eller hot i olika forum eller via sms rekommenderar Friends att spara meddelandet i digital form och anmäla händelsen till sajten. Prata med en vuxen om det som har hänt och om det är allvarligt bör man även göra en anmälan till polisen. Det är viktigt att markera att e-mobbning är precis lika allvarligt som att mobba någon på skolgården, menar Katarina Rosenqvist.

1113 skolelever i åldrarna 14 till 16 har svarat på undersökningen genomförd i juli 2009 av det oberoende undersökningsföretaget Cint, på uppdrag av Friends. Undersökningen är riksrepresentativ.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.

Johanna Wilkens

Presskontakt Presskontakt 0791023636