Ladda din mobil i jul och hjälp till att stoppa mobbningen

Ladda din mobil i jul och hjälp till att stoppa mobbningen

Juletid handlar om att ge. Och det finns många sätt att dela med sig och hjälpa dem som har det tufft. Ett sätt är att fylla på kontantkortet till mobilen i december – då skänker Swedbank en krona per laddning till Friends arbete mot mobbning.

Swedbanks kampanj pågår under hela december och för varje kontantkort som laddas via banken skänks en krona till Friends. Målet är att samla in 500 000 kronor till arbetet mot mobbning och utanförskap.

– Friends är vårt enskilt viktigaste sponsorprojekt. Att vi kan medverka i kampen mot mobbningen tillsammans med Friends känns både självklart och stimulerande. Varje barn vi kan hjälpa till en tryggare tillvaro är värt alla insatser. Därför hoppas vi att vår decemberkampanj med Ladda kontantkort ger bra resultat så att fler barn kan undvika mobbningens elände, säger Claes Fagerström, sponsringsansvarig på Swedbank Group.

Tusentals barn och unga möts varje dag av elaka blickar, total ensamhet eller rena trakasserier. Friends jobbar förebyggande mot mobbning i skolor och idrottsföreningar. Målet är att skapa förutsättningar för ett långsiktigt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkningar.

– Det finns många kreativa sätt för företag att dela med sig i samband med jul. Vi är otroligt glada att Swedbank väljer att stödja Friends genom sin kortladdningskampanj. Kampanjmålet är 500 000 kronor, och för den summan kan Friends möta ytterligare 24 000 barn och unga i kampen mot mobbning, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.

Den som laddar sin mobil genom Swedbanks kampanj kommer som tack att kunna ladda ner Norlie & KKVs singel ’Samma Barn’. Låten som handlar om mobbning och utsatthet har hiphop-duon skrivit och donerat exklusivt till Friends. Norlie & KKVs senaste singel ’När jag går ner’ spelas just nu frekvent på radio och har sålt guld.

För ytterligare information, kontakta:
Amelie Furborg, pressansvarig, Friends, 070-415 64 67, amelie.furborg@friends.se
Claes Fagerström, sponsringsansvarig, Swedbank Group, 070-560 18 60

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.