John Hrons stiftelse stöttar Friends

Friends har fått en gåva på 100 000 kronor från John Hrons stiftelse för arbetet mot mobbning och andra kränkningar.

Motivering:
"För ett ambitiöst agerande, genom att ge kunskap samt påverka attityd och självkänsla hos elever, lärare och föräldrar och med en unik synbarhet skapad av Friends breda kontaktyta i skolor och samhälle."

Intervju Tony Hron:
- Vi skänker pengarna till Friends eftersom vi tycker att de gör ett väldigt viktigt arbete ute på skolorna. De ser till att vuxna deltar och engagerar sig i det arbete de gör tillsammans med eleverna. Vi anser, precis som Friends, att samarbetet mellan vuxna och elever är en förutsättning för att kunna förebygga mot mobbning och utanförskap. Det är vi vuxna som måste visa barn och ungdomar vikten av att bry sig, för när vi slutar bry oss om varandra, då kan det kan gå riktigt illa.

Tony vet vad han talar om. Hans son John dog för sex år sedan i en fullkomligt ofattbar och tragisk händelse. Tony och Britt-Marie Hron har varit ute på många av Sveriges skolor för att berätta. De vill tala om det som hände John, för att påminna så många som möjligt om vikten att bry sig om. Bry sig om varandra, inte bara de egna vännerna, utan också andra människor som finns runt omkring. Tony talar om att våga stå emot grupptrycket, våga markera när någon blir utsatt och illa behandlad, att våga säga nej.

- ALLA människor har lika värde, och det får vi aldrig glömma, säger Tony. I en förändringsprocess på en skola måste det vara vi vuxna som visar hur viktigt det är att sätta gränser och skapa bra attityder. Vi vuxna måste visa vad det innebär att respektera varandras likheter och olikheter. Man behöver int

Johanna Wilkens

Presskontakt Presskontakt 0791023636