Friendsrapporten 2024: Icke godkänt dubbelt så vanligt bland barn som utsätts för mobbning

Nästan hälften av alla skolelever är utsatta för kränkningar eller mobbning i skolan eller på nätet. Bland de barn som är utsatta för mobbning är det dubbelt så vanligt att få icke godkänt i något av kärnämnena matematik, svenska eller engelska. Det visar Friendsrapporten 2024 som släpps idag.

– Att vara utsatt för mobbning och kränkningar slår hårt mot betygen. Nu krävs det att regeringen tar ett samlat grepp kring frågan och tillsätter de resurser som behövs för att skapa trygga klassrum där barn både mår bra och kan prestera, säger Maja Frankel, generalsekreterare Friends.

Temat för årets Friendsrapport är hur utsatthet för mobbning påverkar skolprestationer och betyg. Resultaten visar att tolv procent av de barn som utsatts för mobbning eller kränkningar de senaste två månaderna har icke godkänt i något av kärnämnena. Motsvarande siffra bland barn som inte blivit utsatta är sex procent. Totalt sett är det nästan vartannat skolbarn som påverkas då 46 procent uppger att de blivit utsatta för enskilda kränkningar eller upprepad mobbning de senaste två månaderna.

– Mobbning påverkar allt från barnens psykiska hälsa och självkänsla till engagemang och motivation för studier. Det talas om en kunskapskollaps inom svensk skola men det vi ser i grunden är en trygghetskollaps för de två går hand i hand, trygghet är en förutsättning för prestation, säger Maja Frankel.

Barn som är utsatta för mobbning och kränkningar har även högre skolfrånvaro på grund av otrygghet eller ensamhet än andra barn. Bland de elever som utsatts för mobbning angav över hälften, 59 procent, att de stannat hemma för att de känt sig otrygga eller ensamma i skolan vilket kan jämföras med 15 procent av barnen bland de som inte utsatts.

– Flera länder i Europa har tagit krafttag mot mobbning och nu vill vi se samma handlingskraft från den svenska regeringen. Det behövs en nationell plan mot mobbning som kan ge skolor stöd och riktning i arbetet. En viktig del i det är att börja kartlägga förekomsten av mobbning på skolnivå vilket inte görs idag i Sverige, säger Maja Frankel.

Läs hela rapporten på Friends hemsida: https://friends.se/report/friendsrapporten-2024/

Resultat i korthet:

• 46 % av alla skolbarn har blivit utsatta för kränkningar eller mobbning i skolan eller på nätet de senaste två månaderna.
  • 12 % av de barn som är utsatta för kränkningar eller mobbning rapporterar att de inte har godkänt i ett eller flera av kärnämnena. Motsvarande siffra för barn som inte är utsatta är sex procent.
  • 59 % av barnen som är utsatta för mobbning har stannat hemma för att de känt sig otrygga eller ensamma. Motsvarande siffra bland barn som inte utsatts är 15 %.

För mer info kontakta:

Naod Abera, pressansvarig Friends

E-mail: Naod.Abera@friends.se

Om undersökningen: Friendsrapporten 2024 baseras på en Novus-undersökning som genomfördes våren 2024, med 1 139 barn i åldrarna 10–16 år. Urvalet gjordes genom Novus föräldrapanel och har viktats avseende könsidentitet för att utgöra ett nationellt representativt underlag. Det går således, med hjälp av undersökningen, att uttala sig om hur barn i allmänhet – som går i mellanstadiet eller högstadiet – har det vad gäller utsatthet för kränkningar och mobbning, psykisk ohälsa, skolfrånvaro, skolprestationer och betyg i kärnämnen.

Om Friends: Friends är en icke-vinstdrivande barnrättsorganisation som arbetar för en barndom fri från mobbning. Friends ger vuxna och barn kraft att agera och verktyg att förändra, så att alla barn kan gå trygga till skolan och ut i livet.