Friends utnämner Katarina Rosenqvist till ny verksamhetschef

Friends utnämner Katarina Rosenqvist till ny verksamhetschef

Den 2 februari 2009 tillträder Katarina Rosenqvist som ny verksamhetschef för stiftelsen Friends. Katarina kommer närmast från tjänsten som VD för organisationen Rättvisemärkt som kraftigt expanderat och fått en framträdande position under Katarinas ledarskap. Hon har även arbetat som kommunikationschef på Fujifilm Sverige.

– Katarinas breda erfarenhet av företagsledning och hennes engagemang inom andra välgörenhetsorganisationer gör att hon är som klippt och skuren för tjänsten som verksamhetschef hos oss. Vi arbetar kontinuerligt med att engagera fler i kampen mot mobbning - både barn, vuxna och företag. Katarina kommer att bidra till att föra Friends arbete framåt, säger Sara Damber, Friends grundare och styrelseordförande.

Katarinas huvuduppgift blir att fortsätta kvalitetssäkra organisationens arbete och rekrytera ännu fler företag och individer för att fortsätta kampen mot mobbning.

– Friends är en väldigt spännande organisation med en viktig uppgift. Jag ser det som ett hedersuppdrag att få föra vidare Friends arbete med att öka tryggheten för barn i Sverige, säger Katarina Rosenqvist.

Idag är Friends den största organisationen i Sverige som arbetar mot mobbning. Förutom att verka i skolor runt om i landet arbetar Friends också inom idrotten för att förebygga och motverka mobbning och kränkningar. Hittills har Friends utbildat över 28 000 kompisstödjare på ca 1500 skolor och idrottsföreningar runtom i Sverige.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.

Johanna Wilkens

Presskontakt Presskontakt 0791023636