Friends arrangerar Sveriges största manifestation mot mobbning

Friends arrangerar Sveriges största manifestation mot mobbning

Den 24 augusti intar YOHIO, Molly Sandén, Tilde de Paula Eby och många fler Solidenscenen på Skansen för att delta i Sveriges största manifestation mot mobbning. Evenemanget ”Friends på Skansen” anordnas för nionde året i rad och årets event är större än någonsin. Minst 10.000 barn och vuxna beräknas komma till Skansen för att tillsammans ta ställning mot mobbning.

Manifestationen sammanfaller med skolstarten och syftar till att skapa uppmärksamhet kring det faktum att 50.000 barn i Sverige är mobbade. Under en heldag på Skansen kommer Friends att arrangera aktiviteter inklusive en stor scenshow för Skansens besökare och alla som vill ta ställning mot mobbning.

- Att komma tillbaka till skolan efter ett skönt sommarlov är fantastiskt för många men verkligheten är att 50.000 barn går tillbaka till skolan med en klump i magen för att de är mobbade. Friends jobbar varje dag i skolor och idrottsföreningar för att stoppa mobbning och nu vill vi få ännu fler att stå upp för det som är rätt, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Scenshowen har Friends-ambassadören Molly Sandén samt Tilde de Paula Eby som värdar. En av artisterna som uppträder är folkets vinnare i Melodifestivalen - YOHIO.

- För mig är det självklart att ta ställning mot mobbning. Som de flesta redan vet så tycker jag det är gammalmodigt att man inte ska få vara och se ut som man själv vill. Tillsammans kan vi skapa skillnad för alla barn och unga som känner sig ensamma eller mobbade för att de uppfattas som annorlunda, säger YOHIO.

Utöver artistframträdanden och intervjuer delas även priset ”Årets idrottsförebild” ut, tidigare vinnare är bl a Malmöprofilen ”Dallas” (Dialy Mory Diabaté) och Anton Hysén. Samma dag utanför Skansen kommer 50 000 ballonger att släppas upp mot Stockholmshimlen - en för varje barn i Sverige som är mobbat.

Biljetterna säljs på Ticnet och kostar som en vanlig entré till Skansen, 150 kr för vuxna och 60 kr barn.

Klara artister
YOHIO