Debattartikel: Vad tänker Jan Björklund göra åt mobbningen?

I dag går tusentals barn till skolan eller idrottsträningen med en klump i magen. Så många som 50000 barn och unga utsätts för mobbning, enligt Skolverket. Det motsvarar ungefär 1650 skolklasser. Omkring 13000 elever är mobbade under ett år eller längre.

Friends egna undersökningar visar att var femte skolelev inte skulle tala med någon om de blev utsatta, och att var tredje elev inte vet vem det är som leder skolans arbete mot mobbning.

Mobbning är ett stort samhällsproblem och det är vuxenvärlden som bär ansvaret. Det är hög tid att vi alla axlar det ansvaret. För en dryg månad sedan tog debatten om mobbning fart i Sverige, då med en australiensisk pojke i centrum. Den mobbade Casey Heynes som slog tillbaka mot sina plågoandar kom att hyllas världen över. Fallet fick igång en viktig diskussion i Sverige som handlade om hur det är möjligt att ett barn kan utsättas för trakasserier och utsatthet under flera års tid utan att någon vuxen ingriper.

I övrigt har skoldebatten i Sverige de senaste åren handlat mycket om betyg, mätbara mål och katederundervisning. Det är viktiga frågor, men om barn och unga ska kunna ta till sig ny kunskap och utvecklas krävs först och främst att alla känner sig trygga i skolan. Ingen som går till skolan med en klump i magen kan förväntas prestera bra.

Det här vet naturligtvis även skolminister Jan Björklund som i februari 2007 gav Skolverket i uppdrag att genomföra en granskning av de antimobbningsprogram som används på svenska skolor. Man satsade 40 miljoner kronor på att ”hitta och sprida dokumenterat fungerande eller forskningsbaserade förebyggande åtgärder mot mobbning”.

När rapporten släpptes i januari i år tog Friends emot den med stort intresse och gladdes åt att flera av de framgångsfaktorer som vi länge har pekat på även ringades in som effektiva av Skolverket; att involvera all vuxen personal på skolan, att göra eleverna delaktiga samt att utgå från skolans egna förutsättningar med hjälp av kartläggning.

Sättet rapporten kommunicerades på blev dock ett slag i ansiktet på alla som jobbar med att förebygga och stoppa mobbning. I medierapporteringen efter publiceringen spreds bilden att Skolverket ”sågar” alla de undersökta programmen. Att Skolverket egentligen lyfte fram att alla program har delar som är positiva och visat sig ha effekt, medan andra delar visat sig ha negativ effekt på förekomsten av mobbning, fick mindre utrymme.

Efter det att rapporten släpptes har beställaren, skolminister Björklund, inte kommenterat den med ett ord. Vi är nog fler som undrar hur Björklund med fyra års forskningsstudier och en färdig rapport i ryggen nu kommer att agera. Vad tänker Björklund göra för att stoppa mobbningen?

Idag arrangerar Friends en stor publik manifestation mot mobbning på Sergels torg i Stockholm. Vi samlar skolor och idrottsföreningar, företag och organisationer, artister och kulturpersonligheter; ja alla, i kampen mot mobbning. Budskapet är ”Tillsammans mot mobbning – rätt att vara sig själv”. Björklund var inbjuden att medverka, men tackade nej.

Friends är på plats i skolor runt om i Sverige varje dag. Vi vet hur det ser ut i skolans vardag. Under vår 14-åriga historia har vi utbildat personal, elever och föräldrar på drygt 1500 skolor. Vi möts ofta av ett stort engagemang från lärare och ledning för likabehandlingsarbetet, men vi vet också att det i lärarnas vardag inte alltid finns tid för reflektion, samtal och fördjupning kring dessa frågor.

Friends ser det därför som en viktig uppgift att arbeta för att skolledningen skapar utrymme för ett genuint och långsiktigt arbete mot mobbning, enskilda kränkningar och utanförskap. Precis som Skolverket konstaterar vet vi att när det gäller mobbning finns tyvärr inga universalmetoder eller någon ”quick fix”.

Skolorna måste själva göra medvetna strategiska och långsiktiga val när det gäller arbetet mot mobbning. Detta arbete kräver både tid och resurser. Nu uppmanar vi Björklund att ge skolorna de förutsättningar som behövs för ett väl fungerande förebyggande arbete mot mobbning. Vi vill även bjuda in skolministern till dialog om hur vi tillsammans kan vi nå vårt gemensamma mål; att inget barn ska behöva gå till skolan med en klump i magen.

KATARINA ROSENQVIST, verksamhetschef, Friends

SARA DAMBER, grundare och styrelseordförande, Friends