Gå direkt till innehåll
Civilsamhällesarenan arrangeras i år för tredje gången under Almedalsveckan. Bilden är från invigningen 2023.

Almedalen: ”Viktigare än någonsin att prata om civilsamhället”

Med Civilsamhällesarenan vill Fremia sätta civilsamhället på kartan under Almedalsveckan. Syftet är att fördjupa samarbetet mellan civilsamhället, myndigheter och beslutsfattare. I år hålls arenan onsdag 26 juni–torsdag 27 juni. Fremia har flera representanter på plats i Almedalen – hör gärna av dig för ett möte eller om du vill boka oss till ett seminarium.

Det är de stora samhällsfrågorna som står i fokus under årets Civilsamhällesarena. Civilsamhället har varit ovanligt mycket i det politiska rampljuset under en tid. Det kommer att avspegla sig under årets Almedalsvecka.

– Almedalen är en demokratiarena där civilsamhället självklart ska ha en stark röst. Våra organisationer bidrar till demokrati, välfärd och innovation. På Civilsamhällesarenan skapar vi utrymme för civilsamhället att, tillsammans med politiker och andra aktörer, diskutera de avgörande frågorna och vrida och vända på lösningar. I ljuset av den senaste tidens förändringar i civilsamhällespolitiken är de här diskussionerna viktigare än någonsin, säger Patrik Schröder, samordnare för civilsamhällesfrågor på Fremia.

Civilsamhällesarenan innehåller 19 programpunkter med seminarier, debatter och samtal. Här behandlas ämnen som civilsamhällets roll i det brottsförebyggande arbetet, hur vi får till en arbetsmarknad för alla, hur vi engagerar de unga männen, civilsamhällets roll i AI-utvecklingen, ensamhet bland äldre och finansiering av civilsamhället.

Några av de medverkande är civilsamhällesminister Jakob Forssmed, ärkebiskop Martin Modéus, Lena Nyberg, generaldirektör MUCF, Jakob Granit, generalsekreterare Sida, Tove Elvelid, Arbetsförmedlingen, Christer Nylander, folkbildningsutredare, Cecilia Engström, riksdagsledamot (KD), Anna Lasses, riksdagsledamot (C), och Lawen Redar, riksdagsledamot (S). Fler riksdagsledamöter, lokalpolitiker, myndighetsföreträdare och andra beslutsfattare medverkar också i programmet.

Civilsamhällesarenan är ett samarbete mellan Civos, Concord, Forum, Fremia, Funktionsrätt Sverige, Giva Sverige, Ideell Arena, LSU, MUCF, NOD, Studieförbunden i samverkan, Svenska kyrkan och Volontärbyrån. Förhoppningen är att initiativet ska leda till ett starkare civilsamhälle med fler samarbeten och sektorsövergripande initiativ mellan organisationer, myndigheter och beslutsfattare – och därmed till ett starkare och bättre samhälle.

Fremia är på plats i Almedalen tisdag–fredag, med experter inom bland annat arbetsgivarfrågor, arbetsmarknadspolitik, idéburen välfärd, civilsamhället och personlig assistans. Hör gärna av dig om du vill träffa oss för ett möte eller boka in någon av oss till ett seminarium.

Civilsamhällesarenan i Almedalen, 26–27 juni, Hörsalen, Donnerska huset, Donners plats 1, Visby. Alla programpunkter livestreamas. Välkomna på plats eller online.

Läs hela programmet här: www.civilsamhallesarenan.se

För mer information eller kommentarer, kontakta:
Patrik Schröder, samordnare civilsamhälle, Fremia, 072-076 27 22, patrik.schroder@fremia.se

Regioner

Fremia företräder 5 300 engagerade arbetsgivare med 150 000 anställda i kooperativa och värderingsstyrda företag, idéburen välfärd och civilsamhällets organisationer. Fremias medlemmar driver långsiktigt hållbara och värdeskapande verksamheter som gror och utvecklas i Sverige.

Jonas Gustafsson

Presskontakt Redaktör 0708-995560