Glädjande besked för vindkraftsparken Mareld

Glädjande besked för vindkraftsparken Mareld

Länsstyrelsen i Västra Götalands län föreslår att regeringen säger ja till Freja Offshores ansökan om att bygga den havsbaserade vindkraftsparken Mareld. Freja Offshore välkomnar beskedet, som är ett avgörande steg för att lösa Västsveriges växande elbehov.

Freja Offshore har ansökt om att bygga den havsbaserade vindkraftsparken Mareld, ca 40 kilometer väster om Lysekil. Fullt utbyggd bedöms Mareld kunna leverera 12 TWh årligen. Denna tillkommande elproduktion är efterlängtad i hela Västsverige, vars elbehov väntas dubbleras till 2030 till följd av industrins kommande omställning till eldrift.

Regeringen har gett Länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att bereda ansökan om att bygga Mareld, och i dag har Länsstyrelsen återkommit med rekommendationen att parken bör ges godkänt.

- Länsstyrelsens besked är mycket välkommet. Vindkraftsparken Mareld är den enda realistiska lösningen på Västsveriges ökade elbehov till 2030. I ett enda slag kommer parken att kunna lösa en av industrins stora utmaningar, säger Carl Dandanell, VD för Freja Offshore.

Under beredningsprocessen har Länsstyrelsen pekat på att vindkraftsparkens lokalisering behöver begränsas för att kunna samexistera med andra viktiga intressen som yrkesfisket och sjöfarten. Freja Offshore har därför beslutat att begränsa parken i den södra och östra delen med ca 65 km2.

- Vi har justerat vindkraftparken för att kunna samexistera med andra viktiga samhällsintressen. Vi är redo att fortsätta anpassa oss för att helheten ska bli så bra som möjligt, säger Carl Dandanell, VD för Freja Offshore.

Nu ska regeringen slutligen ta ställning till ansökan. Om regeringen säger ja blir Mareld den största havsbaserade vindkraftspark som hittills fått ett positivt besked i Sverige.

- Vi hoppas att regeringen bereder ärendet noggrant men utan onödiga dröjsmål. Varje dag som går utan att elproduktionen är löst innebär risk för förlorade jobb och att industriinvesteringar går till andra länder än Sverige, säger Carl Dandanell, VD för Freja Offshore.

Regioner

Freja Offshore AB är ett joint venture mellan norska Mainstream Renewable Power och svenska Hexicon, etablerat för att utveckla, bygga och driva flytande vindkraftsparker till havs i Sverige. Med samlad erfarenhet från offshore-projekt i Nordsjön och runtom i världen vill bolaget bidra till en hållbar energiomställning med tredje generationens vindkraft; flytande vind - elproduktion bortom horisonten.

Sven Elander

Presskontakt Presskontakt +46 70-089 30 83

Välkommen till Freja Offshore!

Freja Offshore

Östra Järnvägsgatan 27