Visualisering: Visulent

Fredblad ritar Varbergs Bostads nya hem

”Genom att som sitt eget hem bygga ett kvarter där boendets alla möjligheter genomlyses manifesterar sig Varbergs Bostads AB som den allmännyttiga hyresvärden som med en stolt historia i ryggen går med nybyggaranda in i framtiden.”

Med glädje och jubel presenterar vi vårt vinnande förslag i tävlingen om Varbergs Bostads nya kontor, som kommer integreras i ett nytt bostadskvarter med c:a 60 bostäder. Till tävlingen bjöds 6 st arkitektkontor in för att lämna varsitt anonymt förslag på utformning av kvarteret, och när juryn hade överlagt stod alltså Fredblads förslag ”Värdar” som segrare.

Förslaget, som vi tagit fram med hjälp av Mareld landskapsarkitekter och Visulent, innehåller knappt 9000kvm fördelat på c:a 60 bostäder, nya kontorslokaler för Varbergs Bostads AB och verksamhetslokaler.

Juryns motivering lyder:

”Det vinnande förslaget är visuellt tilltalande och har en väl genomarbetad gestaltning med omsorg om detaljer. Byggnaderna samspelar med omgivande bebyggelse och har en fin komposition av material och kulörer med hänsyn till omgivande bebyggelse och har harmoni i kombinationen av bostäder och lokaler. Uttrycket mot gatan, med väl markerade entréer, känns öppet, inbjudande och levande med en fin balans mellan transparens och slutenhet. Med en stark, egen identitet bidrar byggnaderna till att området som helhet uppfattas som modernt och attraktivt.”

Vi tackar Varbergs Bostad för förtroendet och ser fram emot att påbörja det roliga jobbet att tillsammans utveckla förslaget - med förhoppning om inflyttning 2023!

Regioner

VI ÄR FREDBLAD ARKITEKTER. Oss hittar du i Halmstad och Göteborg och vi är ett utav västkustens ledande arkitektföretag. Med stort ansvar och passion utformar vi högkvalitativa och genomtänkta byggnader och miljöer där människor bor, vistas och verkar. Genom att lära känna och lyssna in våra kunder hjälper vi till att förverkliga idéer och visioner. Vi är engagerade samhällsbyggare.

Med en beständig verksamhet sedan 1951 är Fredblad Arkitekter ett av landets äldsta arkitektkontor. Våra två kontor i Halmstad och Göteborg drivs idag av sex delägare – Petra Thedin, Leif Jönsson, August Orrling, Per Uhlin, Erik Sjöberg och AnnCharlott Castler.

Fredrik Brorsson

Arkitekt 035-174918
August Orrling

Arkitekt SAR/MSA 035-17 49 09
Gustav Jönsson

Presskontakt Arkitekt 031- 79 79 019

Med arkitektur skapar vi en bättre stad för alla.

Fredblad arkitekter grundades 1951 i Halmstad. Vi är idag ett av Västkustens ledande arkitektkontor med över 50 arkitekter och byggnadsingenjörer i Halmstad, Göteborg och Varberg. Vi är det personliga och familjära kontoret som finns där våra kunder behöver oss. Vi tror att nyckel till god arkitektur är ett lagarbete som genomsyras av glädje och lyhördhet, där var och en får utvecklas efter sina egna förmågor. Tillsammans har vi kompetensen som krävs för att utforma och bygga smarta och hållbara miljöer där människor bor, vistas och verkar. Genom att lära känna och lyssna in våra kunder hjälper vi till att förverkliga idéer och visioner.

Fredblad arkitekter AB

Lilla Kyrkogatan 1