Gå direkt till innehåll
Rödeken, som Fredblad ritat, är de sista husen som byggs i området och blir en självklar del av Träslövs Trädgårdsstad. Visualisering: Liljewall Visuals

Fredblad gestaltar flerbostadshus med låg klimatpåverkan i Varberg

Precis intill skogsbrynet i Träslövs Trädgårdsstad ska Rödeken stå, en riktig höjdare med 54 lägenheter. För Derome har Fredblad ritat två nya flerbostadshus med låg klimatpåverkan, helt i samklang med sin miljö. De två ståtliga sexvåningshusen har en färgsättning som går i naturens egna kulörer och med sina gråa träfasader och brunockrafärgade detaljer en självklar del av bostadsområdet.

Alla material är valda med stor omsorg och trä används i både stomme och fasad. Fasaden består av en stående träpanel placerad svagt lutande i stora fjäll. Träpanelen fortsätter i samma liv ut över balkongerna och bildar räcke, husen får därav en sammanhållen och solid volym. Panelsättningen skapar också ett skuggspel och variation i fasaden. På taken läggs solceller som bidrar till elförsörjningen av bostäderna och på den gemensamma gröna gården kan de boende njuta i skuggan under pergolan och odla sina egna grönsaker i odlingslådorna. Gården flyter naturligt ut i det stora gröna strövområdet i väster.

Med totalt 54 bostadsrätter är det de sista husen som byggs i området. Rödeken erbjuder lägenheter om 2-4 rum och kök med vacker utsikt över åkerlandskap och med natursköna promenadslingor runt husknuten. Lägenheterna finns i olika storlekar med stor variation, mellan 44 och 104 kvadratmeter, för att för att möta olika människors behov. Lägenheterna har härliga gemensamma sällskapsytor och öppna planlösningar med fönster åt två håll som fyller hemmet med dagsljus. Alla lägenheter har tillgång till uteplats eller väderskyddade balkonger som förlänger sommarsäsongen. Här lever man ett bekvämt och avkopplande liv med endast en kort cykeltur från stadskärnan.

Byggnation beräknas att starta till våren 2024 med preliminär inflyttning från sommar/höst 2025.