Gå direkt till innehåll
Fredblad arkitekter har tagit fram två skissförslag av ny servicebyggnad. På bilden gestaltas ett av förslagen. Visualisering: Visulent

Fredblad är med och utvecklar ny servicebyggnad intill Fästningsbadet i Varberg

Fredblad arkitekter har tagit fram två skissförslag av ny servicebyggnad kring det område som gränsar till Fästningsbadet och Varbergs fästning i Varberg. Platsen ligger på ett av strandpromenadens bästa lägen som nu ska skapa ett levande stråk med utrymme för umgänge och rekreation. Förslaget möjliggör för en servicebyggnad innehållande offentliga toaletter med möjlighet att byta om avskilt samt en utomhusdusch.

Strandpromenaden längs Fästningsbadet och Varbergs fästning i Varberg har identifierats som ett viktigt stråk, där servicefunktioner i form av toaletter och omklädningsmöjligheter saknas. Uppdraget syftade till att gestalta två skissförslag år Varbergs kommun för utformning av ny servicebyggnad på den tilltänka triangelytan längs promenadstråket. Tillsammans med en mer inbjudande yta med plats för umgänge och rekreation har vi skapat två byggnader som med en tydlig arkitektonisk identitet harmonierar med närliggande miljö och smälter in fint vid platsen.

”Det har varit spännande att försöka skapa en fin mötesplats i kombination med en nödvändig funktion i form av offentliga toaletter. Uppdraget var att göra något mer av det hela, ett intressant inslag utmed strandpromenaden. Högklassigt men ändå dämpat i förhållande till den kulturhistoriska miljön”, säger August Orrling, arkitekt på Fredblad.

I förslaget ”Familjen”, som tar avstamp i relationen mellan fästningen och badet, används obehandlad ekplank. Med sin enkla geometriska form och traditionella, robusta material sammanlänkar den fästningsbadet med fästningen och strandpromenaden. I förslaget ”Kompassen” används sträckmetall av koppar som beklädnad till fasaden. Det ger byggnaden sin alldeles egna identitet samtidigt som den runda formen underordnar sig fästningens mer kantiga karaktär.

Materialvalen är långsiktigt hållbara och kommer åldras naturligt och vackert. Dessa material är båda robusta naturmaterial som utstrålar hög kvalitet och som historiskt har använts flitigt i marina miljöer och till båtbyggande på grund av sina utmärkta materialegenskaper med förmågan att stå emot det tuffa klimatet vid havet.

Planförslaget är nu på samråd fram till mitten av september. Därefter fortsätter det spännande arbete vad gäller den nya servicebyggnaden intill Varbergs fästning.

Regioner

Fredblad arkitekter är ett av västkustens ledande arkitektkontor med kontor i Halmstad, Göteborg och Varberg. Vi är det personliga och familjära kontoret som finns där våra kunder behöver oss. Vi tror att nyckel till god arkitektur är ett lagarbete som genomsyras av glädje och lyhördhet, där var och en får utvecklas efter sina egna förmågor. Med arkitektur skapar vi en bättre stad för alla.

Lär mer om Fredblad.

Fredrik Brorsson

Arkitekt 035-174918
Malin Persson

Presskontakt Kommunikatinosansvarig 031-79 79 029

Med arkitektur skapar vi en bättre stad för alla.

Fredblad arkitekter är ett av västkustens ledande arkitektkontor med kontor i Halmstad, Göteborg och Varberg. Vi är det personliga och familjära kontoret som finns där våra kunder behöver oss. Vi tror att nyckel till god arkitektur är ett lagarbete som genomsyras av glädje och lyhördhet, där var och en får utvecklas efter sina egna förmågor. Tillsammans har vi kompetensen som krävs för att utforma och bygga smarta och hållbara miljöer där människor bor, vistas och verkar. Genom att lära känna och lyssna in våra kunder hjälper vi till att förverkliga idéer och visioner.

Fredblad arkitekter AB

Lilla Kyrkogatan 1