Översiktsbild av Mjellby konstmuseum

Fredblad ritar om- och tillbyggnad av Mjellby konstmuseum

Mjellby konstmuseum i Halmstad inrymmer en viktig del av den svenska konsthistorien i Halmstadgruppens samling. Nu ska konstmuseet renoveras och kompletteras med en tillbyggnad som möjliggör ett fortsatta arbete med att visa nationella och internationella utställningar av hög kvalitet.

På Mjellby konstmuseum kan du följa Halmstadgruppens historia genom ungdomsåren i Europa till genombrottet som de svenska surrealisterna. Parallellt visas även tillfälliga utställningar med fokus på modernismen.

Mjellby konstmuseum renoveras och byggs nu om för att stå rustat för framtiden. Vi är väldigt glada och stolta att vi fått i uppdrag att komplettera museet med en om- och tillbyggnad som inrymmer efterlängtade utrymmen för konsthantering och magasin men även en ny reception med nya sociala och tillgängliga ytor. Förutom renoverade och tillbyggda lokaler kommer museet även få ett kontrollerat klimat. Det säkerställer att såväl inlånade verk från andra museer som de egna samlingarna ska må bra och kunna bevaras till kommande generationer.

Konstmuseum strävar efter att skapa ett museum som genomsyras av hållbarhet, delaktighet och tillgänglighet. Museet håller stängt under renoveringen och under tiden kommer delar av samlingen att lånas ut till Öregaard museum i Danmark som gör en stor utställning om Halmstadgruppen.

Arbetet beräknas ta cirka ett och ett halvt år, och är invigningen är planerad till våren 2024.