Fredblads nya grafiska profil.

Fredblad arkitekter har fått en ny kostym!

Fredblad har fått en ny kostym med en uppdaterad logotyp, nya profilfärger och ett identitetstypsnitt – en helt ny look – paketerat i en ny hemsida. Med en etablerad verksamhet i Halmstad och ett expansivt Göteborgskontor blir Fredblad med sitt snart nyöppnade kontor i Varberg en än mer given aktör att räkna med på Västkusten. Med vår nya logotyp och grafiska profil skapar vi en uppdaterad visuell plattform som knyter ihop våra tre kontor. Tillsammans besitter vi både en gedigen erfarenhet OCH en expansiv framåtanda – vilket idag är en av företagets främsta styrkor och som nu blir en tydlig del av vårt varumärke.

Fredblad har samarbetat med DUDE design Studio och dess grundare Caroline Liljedahl i utvecklingen av den grafiska profilen sedan våren 2019. Såhär i lanseringstider av både ny hemsida och grafisk profil passade vi på att ställa några frågor till Caroline om hennes tankar kring Fredblads nya profil och hennes upplevelse av processen fram till den.

Hallå där Caroline Liljedahl! Hur startade processen med att ta fram Fredblads nya identitet?

Hej där! Jag började med att köra workshops med både Göteborg och Halmstadskontoret för att ta reda på företagets och medarbetarnas vision framåt för Fredblad som varumärke. Genom mina workshops fick jag en uppfattning om ett stabilt och tryggt företag som levererar hög kvalitet med moderna tankar. Jag samlade sedan medarbetarnas tankar och min tolkning av företaget i en moodboard, detta för att stämma av att vi hade samma bild och känsla för hur Fredblad skulle speglas framåt. Därefter började arbetet med att utvecklad och formge vad som blev Fredblads nya grafiska profil.

Vad är viktigt att ta hänsyn till i processen när man gör en grafisk profil till ett varumärke/företag?

Det viktigaste är att lyssna och ta reda på vad varumärket och företaget tillsammans ska stå för. Mål, vision och vilken position man vill ta i den bransch man verkar. Men också ta reda på vilka gemensamma ledord som ska ligga bakom identiteten.

Vår logotyp har nu utvecklats och ­uppdaterats. Vår välkända penna är kvar men har justerats. Hur gick dina tankar när du utvecklade Fredblads logotyp?

Den etablerade pennan fick vara kvar i logotypen för att symbolisera den stolthet som företaget känner för sin historia. Bokstäverna i logotypen har fått ett nytt typsnitt som hänger ihop med det nya konceptet. Det är nu gemener i stället för versaler, vilket ger ett mjukare intryck. Jag arbetade genomgående med avstånd och mellanrum i logotypens text och bild för att få till en sammanhängande helhet.

Fredblad har fått en ny färgpalett. Hur kom du fram till att profilen skulle innehålla mer färg?

Min tolkning var att ni vill kommunicera och ”Klä er kostym” med mer färg än tidigare för att framhäva den kreativa sidan av er verksamhet. Färgpaletten innefattar kulörer som symboliserar trygghet och lugn, men också en kreativ lekfullhet.

Du har också skapat ett designelement som ingår i den grafiska profilen. Vad kommer formen ifrån och vad tillför den?

Det är formen från pennan i Fredblads logotyp som jag valde att utvecklas till en byggkloss likt ett hus. Jag skapade elementet för att jag ville tillföra kreativitet och flexibilitet i profilen. Elementet hjälper till att skapa en tydlig igenkänning för varumärket utöver logotypen.

Fredblad har även fått ett identitetstypsnitt. Varför är detta viktigt?

Ett identitetstypsnitt ger en tydligare identitet till varumärket. Texten sätts i ett sammanhang tillsammans med övriga element och bilder. Fredblads nya identitetstypsnitt har raka avslut precis som i logotypen och i det nya elementet ”huset” som tagits fram.

På vilket sätt har Fredblads medarbetare varit involverade?

Alla medarbetare har varit med från start i de gemensamma workshops vi haft, för att alla i företaget ska få ge sin gemensamma bild av varumärket idag och framåt.

Gustav Jönsson

Presskontakt Arkitekt 031- 79 79 019

Med arkitektur skapar vi en bättre stad för alla.

Fredblad arkitekter är ett av västkustens ledande arkitektkontor med kontor i Halmstad, Göteborg och Varberg. Vi är det personliga och familjära kontoret som finns där våra kunder behöver oss. Vi tror att nyckel till god arkitektur är ett lagarbete som genomsyras av glädje och lyhördhet, där var och en får utvecklas efter sina egna förmågor. Tillsammans har vi kompetensen som krävs för att utforma och bygga smarta och hållbara miljöer där människor bor, vistas och verkar. Genom att lära känna och lyssna in våra kunder hjälper vi till att förverkliga idéer och visioner.

Fredblad arkitekter AB

Lilla Kyrkogatan 1