Angelica Nyström är ny kvalitetsansvarig för Svenskmärkning AB och tillträder tjänsten den 2024 06 17. Svenskmärkning AB står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.

Ny kvalitetsansvarig på Svenskmärkning

Angelica Nyström blir ny kvalitetsansvarig för Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Angelica kommer närmast från Lidl Sverige och tillträder sin nya tjänst den 17 juni 2024. Vi bad Angelica berätta mer om vad hon mest ser fram emot med att börja som kvalitetsansvarig på Svenskmärkning, vad hon har för relation till Från Sverige-märkningen idag och vilken som är hennes favoriträtt.

– Vi är glada att välkomna Angelica Nyström som ny kvalitetsansvarig på Svenskmärkning. I rollen blir Angelica ansvarig för att säkerställa och vidareutveckla kvaliteten och regelverket för Från Sverige-märkningen. Tillsammans med teamet kommer Angelica att spela en central roll i vårt uppdrag att göra det enkelt att hitta och välja svenska råvaror, livsmedel och växter vilket i sin tur bidrar till att stärka svenska råvaror och svensk livsmedelsproduktion, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning.

Angelica Nyström kommer närmast från Lidl Sverige där hon som teamchef kvalitetssäkring tillsammans med sitt team ansvarade för kvalitetssäkringen av Lidl Sveriges egna märkesvaror och leverantörer. Vi bad Angelica berätta mer om vad hon mest ser fram emot med att börja som kvalitetsansvarig på Svenskmärkning, vad hon har för relation till Från Sverige-märkningen idag och vilken som är hennes favoriträtt.

Vad ser du mest fram emot med att jobba som kvalitetsansvarig på Svenskmärkning?

– Listan kan göras lång! Jag ser mycket fram emot att lära känna mina nya kollegor på Svenskmärkning, inom industrin och alla andra samarbetspartners. Även att se resultat av hur jag kan bidra med utveckling inom Svenskmärkning. Det som inte utvecklas avvecklas, något jag alltid har med mig både personligen och i arbetet.

Vad har du för relation till Från Sverige-märkningen idag?

– För mig är det viktigt att gynna svensk produktion och svenska råvaror, jag väljer alltid svenska livsmedel i första hand och där gör Från Sverige-märket det enkelt för mig att snabbt göra medvetna val i matbutiken. Snabbt behöver det gå, för mina barn uppskattar inte att handla mat lika mycket som jag. Sedan har jag även arbetat med märkningsfrågor och Från Sverige-märkningen hos min tidigare arbetsgivare.

Du har tidigare varit med Svenskmärknings Märkesråd, berätta om det.

– Jag har bara fina minnen från det! Att samla representanter från olika företag inom livsmedelsindustrin och med det en bredd av erfarenheter samt kunskap ger så mycket energi och givande diskussioner. Jag ser verkligen fram emot att leda dessa möten framåt.

Vilken är din favoriträtt?

– Det finns många favoriträtter, måste jag välja en så blir det nog en lyxigare hemgjord hamburgare av något slag. Hela familjens favoriträtt som tur är och kan varieras oändligt.

Angelica Nyström ersätter Ulrika Norvell som kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.

Om Svenskmärkning

Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, som gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. De tre ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har samma kriterier; odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Från Sverige-märkningen lanserades i april 2016 och är ett gemensamt initiativ och samarbete mellan de tre ägarna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.