Svenskmärkning AB står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige för råvaror, livsmedel och växter och ägs gemensamt av LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

Kontinuitet i Svenskmärkning ABs styrelse 2023

Vid Svenskmärkning ABs årsstämma i maj omvaldes nära nog hela styrelsen från 2022. Nyval gjordes i enlighet med Svensk Dagligvaruhandels rullande schema, där Bergendahls lämnade sin plats till Lidl. Därmed ersattes Sara E Andersson, Bergendahls, med Mathias Haake, Lidl, som var suppleant i styrelsen under 2022. Som ny suppleant för Svensk Dagligvaruhandel valdes Kerstin Lindvall, ICA.

— Vi vill tacka Sara E Andersson från Bergendahls för hennes insats i Svenskmärkning och välkomnar samtidigt Mathias Haake, Lidl, som ordinarie ledamot och Kerstin Lindvall, ICA, som ny suppleant. Det stora engagemang Svenskmärknings ägare och styrelse visar ger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan, säger Ulrika Norvell, tf vd Svenskmärkning AB.

Svenskmärkning ABs styrelse 2023

LRF (Lantbrukarnas Riksförbund)
Åsa Odell, LRF, ordförande för styrelsen (omval)
Ingrid Eilertz, LRF (omval)
Torbjörn Lithell, HK Scan (omval)

Livsmedelsföretagen
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen (omval)
Jonas Tunestål, Scandi Standard (omval)
Anders Högberg, Orkla (omval)

Svensk Dagligvaruhandel
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel (omval)
Mathias Haake, Lidl (nyval)
Fredrik Zenk, Coop (omval)

Suppleanter
För Svensk Dagligvaruhandel: Kerstin Lindvall, ICA (nyval)
För Livsmedelsföretagen: Jimmy Sandell, Livsmedelsföretagen (omval)
För LRF: Beatrice Ramnerö, LRF (omval)

Om Svenskmärknings styrelse
Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Svenskmärkning AB ägs gemensamt av initiativtagarna LRF — Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Ägarna representeras av vardera tre ledamöter och styrelsens ordförande byts enligt schema mellan ägarna vart 3 år. Svensk Dagligvaruhandel har ett roterande system mellan livsmedelskedjorna.