Från Sverige-märkningens rikstäckande kampanj ”Tack för att du väljer svenskt när du handlar!” lyfter vikten av att välja svensk mat och dryck för livsmedelsproduktionen, svenska mervärden och svensk försörjningsförmåga. Exempel: Stockholms T-bana.

Kampanjstart: Tack för att du väljer svenskt när du handlar!

Nu startar Från Sverige-märkningens rikstäckande kampanj med budskapet ”Tack för att du väljer svenskt när du handlar!”. Kampanjen publiceras på digitala impactskyltar utomhus och vid dagligvarubutiker, i t-banan i Stockholm samt i landsortspress och relaterad press. Med budskapet vill Svenskmärkning uppmärksamma betydelsen av att välja svensk mat och dryck för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen med svenska mervärden, vilket i förlängningen ökar den svenska försörjningsförmågan.

— Med Tack för att du väljer svenskt-kampanjen vill vi tacka alla som handlar svenskproducerad mat och dryck idag och uppmuntra dem till att fortsätta göra det imorgon. En stark svensk livsmedelsproduktion gör oss mindre sårbara för omvärldens svängningar, och den ger oss livsmedel som uppfyller svenska mervärden som är värda varje krona. Vi kan alla bidra genom att välja svenskproducerade varor i butiken och Från Sverige-märket gör dem enkla att hitta, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Kampanj under maj månad

Från Sveriges kampanj syns utomhus riks på digitala impactskyltar vid ingångar eller i nära anslutning till dagligvarubutiker under vecka 18 och 19, och på digitala skyltar via Clear Channel rullar budskapet under vecka 19 och 20. På Stockholms tunnelbanestationer syns kampanjen i 5-gruppsserier och rulltrappeskyltar vecka 19 och 20. I landsortspressens digitala upplagor och på intressesajter nås läsare över hela landet vecka 19 och 20 och i relaterade magasin under maj och juni. Annonsering görs även i sociala medier med start vecka 18.

— De flesta är vana att se märket på varor, i butiken och i företagens och Från Sveriges kanaler. Med Tack för att du väljer svenskt-kampanjen når vi ut i det offentliga rummet och till morgontidningarna i hela Sverige. Även i höst har vi en kampanj under Från Sverige-veckorna 38 och 39, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Demoskop 2022: Svenska livsmedel toppar vid matinköp

Att maten är svenskproducerad är den viktigaste faktorn vid matinköp för nära hälften av svenskarna. Ursprunget på råvaror och tillverkningsland är det viktigaste när man väljer varor medan den största anledningen till att välja svenskt är att man vill gynna de svenska bönderna. Kännedomen för märkningen är hög med 87% medan den hos unga under 34 är 97%. Det och mycket mer visar Demoskops attitydundersökning 2022 som genomfördes på uppdrag av Svenskmärkning AB.
Ladda ned Demoskops attitydundersökning 2022 och läs pressmeddelandet från 20220429.