Handlare Marcus Terneborn på ICA Nära Julitahallen som tilldelats Från Sverige-priset 2020.

Från Sverige-priset 2020 tilldelades ICA Nära Julitahallen

Stort grattis till ICA Nära Julitahallen som tilldelats Från Sverige-priset 2020! Butiken och handlare Marcus Terneborn har på ett utmärkt sätt engagerat sig i att lyfta Från Sverige-märkta varor för att möta kundernas efterfrågan på svenskt.

För första gången har Från Sverige-priset delats ut, vilket gjordes under White Guide Green digitala prisutdelning som hölls digitalt den 31 augusti 2020.

- Fantastiskt roligt! Vi är så glada, den svenska livsmedelsproduktionen är så oerhört viktig ur så många perspektiv. Vi ser det som vårt uppdrag som svensk butik att lyfta fram och på alla sätt gynna svensk mat. Tack till Svenskmärkning som har gjort märkningen möjlig, säger Marcus Terneborn på ICA Nära Julitahallen, Julita i Katrineholms kommun i Södermanland.

Från Sverige-priset 2020 – motivering

Vinnaren av Från Sverige-priset 2020 har på ett utmärkt sätt engagerat sig i att lyfta Från Sverige-märkta varor i livsmedelsbutiken för att möta kundernas efterfrågan på svenskt. Under våren har de som pilotbutik bidragit till utvecklingen av Från Sveriges nya butiksmaterial med värdefull kunskap, insikter och idéer. På ett handfast sätt har de inspirerat Svenskmärkning till tydlig kommunikation i butiken.

- Marcus Terneborn på ICA Nära Julitahallen, är en engagerad ambassadör för Från Sverige-märkningen. Ett gott samarbete är av stor betydelse för både butiker, konsumenter och ursprungsmärkta produkter, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning.

Från Sverige-priset uppmärksammar initiativ som på ett utmärkt sätt lyfter ursprungsmärkningen Från Sverige, och på så vis möter konsumenternas efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter Pristagare kan vara en person, en butik eller ett företag.