Blomveckorna Från Sverige hålls den 3-16 juni. Tema 2024 är ätbart, torktåligt och sommarblommor. Här berättar Alverbäcks Blommor (på bilden), Tönnersjö Trädgård, Mäster Grön, Splendor Plant och Solgårdens Driverier om veckorna.

Odlarna får Sverige att blomma under Blomveckorna Från Sverige

Nu odlas det för fullt med Från Sverige-märkta blommor växter hos odlare runt om i Sverige. Blomveckorna Från Sverige hålls den 3-16 juni och tema 2024 bjuder på en skön blandning av ätbart, torktåligt och så förstås sommarblommor 10-i-topp, miniträdgårdar och Årets Sommarblomma Heliotrop. Vi frågade några odlare och handelsträdgårdar som ursprungsmärker med Från Sverige vad de odlar och gör inför och under Blomveckorna Från Sverige. Här berättar Alverbäcks Blommor, Tönnersjö Trädgård, Mäster Grön, Splendor Plant och Solgårdens Driverier om veckorna.

Tönnersjö Trädgård

Odlar ett stort utbud av ettåriga sommarblommor

— Här på Tönnersjö Trädgård odlas ett stort utbud av ettåriga sommarblommor. Vi säljer dem i vår butik, till lokala gardencenters och till övriga Sverige från söder till norr. På 11000 kvm produceras endast Från Sverige-märkta produkter. Anläggningen är modern och väl underhållen och vi är stolta över vår verksamhet — vi finns strax utanför Halmstad.

Thomas och Mia Johansson, Tönnersjö Trädgård

Splendor Plant

Partiplantskola med trädgårdsväxter, såsom barrväxter, rosor, hallonbuskar

— Splendor Plant är Nordens största partiplantskola och levererar ett omfattande sortiment av trädgårdsväxter, såsom barrväxter, rosor, hallonbuskar och mycket mer. Vår införsäljning till kedjor och butiker startar tidigt på våren. I vår webbshop erbjuder vi veckoerbjudanden, där vårt ”fint-just-nu”-sortiment inkluderar Från Sverige-märkta växter. Dessa växter presenteras även på våra sociala medier och hemsida. Vi anordnar inga butiksaktiviteter själva utan låter våra kreativa butikskunder sköta detta. Men vi uppmanar dem att använda det professionella material som Från Sverige tillhandahåller.

Frida Kindbom, Splendor Plant AB

Mäster Grön

Årets Sommarblomma Heliotrop skapar doftminnen

— I år vill vi att fler skall upptäcka vikten av doftminnen och finna ro tillsammans med växter som erbjuder mer än bara färg. Heliotrop är en sommarblomma som skapar doftminnen. Många som var med på 1960-70-talen, då Heliotrop senast var populär, upplever de årtionden igen då de får känna doften. Heliotrop är unik också i sin färg, den mörkt blåvioletta blomman vars färger också går igen som ett skimmer i bladen.

— Trädgård skall vara rogivande och avkopplande – placera din Heliotrop i en siktlinje – koppla av i vilstolen, njut av doften medan fjärilar och insekter står för underhållningen. Har du familj och vänner omkring dig skapar du doftminnen för generationer.

— Med kampanjen Årets Sommarblomma vill initiativtagarna lyfta fram växter som har ett större värde. Fråga efter Heliotrop / Årets Sommarblomma där du köper dina växter. Växterna märkta med en fjärilsetikett, adderad med symbolen Årets Sommarblomma och ursprungsmärkningen Från Sverige odlas hos fyra av Mäster Gröns handelsträdgårdar. Trädgårdar, oftast familjeföretag drivs av engagemang och odlarglädje för att odla fina växter till dig.

Patrik Vilsmyr, Mäster Grön — våra trädgårdsmästare

Alverbäcks Blommor

Tillsammans förser vi Sverige med Blomsterglädje!

— Hos oss på Alverbäcks Blommor på Ekerö utanför Stockholm spirar det av sommarkänslor och glädje, både hos blommor och personal under juni månad. Varje dag under vår och sommar är vi på plats i växthusen och odlar prydnadsväxter till hela Sverige. Taket är fyllt av sprudlande amplar och på borden böljar ett hav av Pelargoner, Dahlia, Lobelia och Bacopa, odlade med omtanke.

— När du väljer Från Sverige-märkta produkter vet du att du håller i en planta som är odlad, packad och kontrollerad i Sverige. Du vet också att plantan är odlad med rättvisa arbetsvillkor. Välj en växt som är bra för djur, natur, personal och konsument!

Amanda Alverbäck, Alverbäcks Blommor

Solgårdens Driverier

Stort utbud av Dahlia, pelargoner, petunia och lobelia

— Vi på Solgården odlar Från Sverige-märkta krukväxter året runt men högst tryck är det såklart på våren och början av sommaren när säsongen är i gång. Därför är det extra kul att Blomveckorna Från Sverige uppmärksammas. Vi har ett stort utbud av Dahlia i olika härliga färger, pelargoner av olika sorter, vacker petunia och lobelia. Detta är sommarblommor som vi dagligen skickar ut till våra kunder och de hamnar i butiker runt om i hela landet. Exponeringen i butik står våra kunder för under Blomveckorna och Solgården kommer lyfta våra svenskodlade sommarblommor på våra sociala medier.

— Att välja Från Sverige-märkta eller svenskodlade krukväxter har många fördelar. Dels handlar det om att stötta svensk produktion, som håller en hög standard och kvalitet. Att välja krukväxter som är odlade i Sverige är även gynnsamt för både miljö, blommor och kund. Transporterna är kortare vilket skapar bättre förutsättning för plantan att hålla längre och kortare transporter leder också till mindre utsläpp vilket vi ska prioritera för vår miljö. Odlingarna som har Från Sverige-märket är certifierade och kvalitetssäkrade så kunderna kan känna sig trygga med att de köper blommor som gått igenom kontroller och uppfyller de lagar och kriterier som ställs.

Josefine Wallin, Solgårdens Driverier

Om Blomveckorna Från Sverige

För fjärde året är det dags för Blomveckorna Från Sverige — ett samarbete mellan växtbranschen och Från Sverige. Under Blomveckorna hittar du mängder av Från Sverige-märkta blommor, perenner, växter, buskar och fruktträd från svenska odlare i butiker och handelsträdgårdar över hela landet. Blomveckorna hålls den 3-16 juni och tema 2024 bjuder på en skön blandning av ätbart, torktåligt och så förstås sommarblommor 10-i-topp, miniträdgårdar och Årets Sommarblomma Heliotrop. Titta efter märket!