Butiksgastro är en nationell tävling för kockar, kallskänkor, bagare och konditorer inom dagligvaruhandeln. Från Sverige-märkningen är partner till Butiksgastro 2024.

Butiksgastro — en tävling för dagligvaruhandelns kockar, kallskänkor, bagare, konditorer

Butiksgastro är en nationell tävling för kockar, kallskänkor, bagare och konditorer inom dagligvaruhandeln. Syftet är att lyfta personer och butiker som vill höja den gastronomiska kvaliteten i svenska matbutiker med fokus på råvarukvalitet, hantverk, kreativitet, samarbete, smak och hållbarhet. Semifinalerna är i full gång och efter sommaren är det dags för final. Från Sverige-märkningen är partner till Butiksgastro 2024.

För andra året i rad presenteras Butiksgastro — en nationell tävling för kockar, kallskänkor, bagare och konditorer inom dagligvaruhandeln. Syftet är att lyfta hantverket och ambitionerna i kök och bagerier runt om i svenska matbutiker.

— Allt fler butiker utvecklar måltidslösningar som liknar de som restauranger, caféer och bagerier erbjuder. Nu vill vi lyfta alla de som, ofta bakom kulisserna, höjer upplevelsen och den gastronomiska kalibern i matbutikerna”, säger Pär Bergkvist, Chefredaktör för Restaurangvärlden och grundare av Butiksgastro.

— Från Sverige-märkningen är partner till Butiksgastro 2024. Med det vill vi lyfta Från Sverige-märkta råvaror och det fantastiska arbete som görs av kockar, kallskänkor, bagare och konditorer inom dagligvaruhandeln varje dag i hela Sverige. Vi önskar alla lycka till och ser fram mot finalen då svenskproducerade råvaror kommer att vara extra mycket i fokus, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

Tävlingen inleddes med att matbutikerna skickade in recept och de butiker som gick vidare till semifinal fick ett besök av en namnkunnig jury som utifrån detta utsåg de slutliga finalisterna. Bakom tävlingen står Restaurangvärlden och årets final, där svenska råvaror är i fokus, hålls den 8 september 2024.
Butiksgastros tävlingskategorier

Årets Butikskock
Det här är en individuell kategori där man som kock tävlar med sina egna recept. I första steget skickas det in recept på en vegetarisk lasagne och en varmrätt som vi kallar ”Dagens fisk”. För den som går vidare i tävlingen väntar en semifinal i en matbutik.

Årets Butiksbagare
I den här individuella kategorin tävlar man med två egna recept; ett recept på fullkornsrågbröd och ett bästa recept på en klassisk kanelbulle. Kravet är att den tävlande är bagare inom dagligvaruhandeln. Semifinalerna äger rum i en matbutik.

Årets Butikskonditor
En individuell kategori där konditorer inom dagligvaruhandeln kan anmäla sig genom att skicka in ett recept på en klassisk prinsesstårta och ett recept på en toscakaka. Den konditor som går vidare får nya recept som ska presenteras för en jury i butik.

Årets Butikskök
Det här är en kategori där man tävlar i grupp, två eller flera i köket. Här ska man skicka in två recept i första steget. Ett recept på klassiska köttbullar med egen touch samt en fyllig, smakrik bouillabaisse. Även här äger semifinalerna rum i en butik.

Årets Butiksbageri
En gruppkategori där man kan ansöka tillsammans, hela bageriet. Här skickar man in två recept – ett recept på en valfri kaka i långpanna och ett recept på ett kryddat knäckebröd med öl. Även här äger semifinalerna rum i en matbutik.

Årets Butikskonditori
I denna gruppkategori kan konditorer anta utmaningen tillsammans genom att skicka in två recept. Ett recept på valfri snittkaka och en dessert serverad i valfri take-away förpackning. De som går vidare i semifinal gör upp om en finalplats i butik.

Datum och plats för Butiksgastros semifinaler

Semifinal 1: 16 maj 11.00 ICA Malmborgs Caroli
Semifinal 2: 16 maj 16.00 ICA Supermarket Fäladstorget
Semifinal 3: 21 maj 12.00 ICA Kvantum Boden
Semifinal 4, Demo och Summit: 22 maj 12.00 Stora Coop Tomtebo, Umeå.
Semifinal 5: 23 maj 13.00 Hemköp City
Semifinal 6: 29 maj 12.00 ICA Kvantum Skövde
Semifinal 7: 13 juni 11.00 Coop Hagastaden
Semifinal 8: 13 juni 16.30 Hemköp Nyköping
Bageri Masterclass: 29 maj ICA Maxi Nacka

Vilka som tävlar i semifinalerna, vilka kategorier de tävlar i och mer info om juryn får du här.