Uppsägningar och andrahandsuthyrning pressar småföretag - ny sammanställning

Det visar en ny statistik från DokuMera, som förser småföretagare med avtalsmallar och rådgivning.* Sammanställningen från mars 2009 visar att småföretagen är hårt pressade av krisen. Kortsiktiga beslut att dra ned verksamheten står högst på agendan. Överkapaciteten sprids till behovet av lokaler och andrahandsuthyrning av existerande lokalytor är av högsta intresse.

- Att de mest efterfrågade avtalen är "Uppsägning vid arbetsbrist" och "Uthyrning av lokaler i andra hand" bekräftar att krisen nått de mindre företagen. För två år sedan dominerades samma lista av anställningsfrågor, hyra av lokaler och utveckling av humankapitalet, säger Hans Olov Hjalmarsson VD på DokuMera.

Varje månad sammanställer DokuMera statistik över småföretags inköp av olika dokumentmallar. Med 10 000 av landets småföretag som kunder är statistiken en indikator på vilka frågor som är mest aktuella för småföretagen vid en viss tidpunkt.

Kostsamt att göra fel
- Antalet frågor kring arbetsbrist från de små företagen ökar och de berörs av precis samma regler vid uppsägningar som de större bolagen gör. Ibland kan små misstag på grund av formalia drabba hårt även om en uppsägning gått rätt till i sak, säger Johan Linder, advokat och delägare i Advokatfirman Hamilton.

En ljusglimt är dock att "ordning och reda faktorn" i småföretagen ökar markant. Man bygger ordentliga strukturer för att ha beredskap och vara flexibel för omvärldsförändringar. Detta innebär att policyer, rutiner, avtal ses över, kompletteras och genomgås. Vi ser att regler och rutiner tas på allvar och dokumenteras på att helt annat sätt än tidigare, menar Hans Olov Hjalmarsson.

Operativa frågor dominerar de mest använda policymallarna såsom lön, IT, Internet, brandskydd och informationssäkerhet.**

*Baserat på en sammanställning över de mest använda avtalsmallarna per april 2009. 60 procent av kunderna tillhör tjänstesektorn och övriga 40 procent tillverkningssektorn.

**Baserat på en sammanställning över de mest använda policyerna per april 2009.

För ytterligare information:
Hans Olov Hjalmarsson, VD, DokuMera AB