Tecknad bok om romsk överlevande prisbelönas

Stiftelsen "Hela Sverige - artister mot nazister" prisbelönar författaren Gunilla Lundgren för sitt ideella arbete med den tvåspråkiga serieboken Sofia Z-4515 om Sofia Taikons liv. Även bokförlagen bakom produktionen får pris.

Författaren Gunilla Lundgren tilldelas idag 50 000 kronor för sitt oförtröttliga engagemang för människovärdet med hjälp av det skrivna ordet och för sitt långa ideella arbete med boken Sofia Z-4515, en tvåspråkig seriebok på romani och svenska om Sofia Taikons livsöde och upplevelser i nazisternas Förintelseläger.

Även bokförlagen Tranan och Podium belönas. Tillsammans får de ett tryck- och distruibutionsstöd på 200 000 kronor för att sprida boken Sofia Z-4515 till skolor och bibliotek i Sverige och i samverkan med romska organisationer finna lämpliga distributionsvägar utanför Sveriges gränser.

Serieboken Sofia Z-4515, som är producerad Gunilla Lundgren, illustratör Amanda Eriksson och översättarna Zandra Brzezińska och Lars Demetri, har vuxit fram i nära samarbete med Sofia Taikon och hennes familj. I svartvita serierutor tecknas Sofias uppväxt i Polen, förhållandena i Auschwitz och Ravensbrück, räddningen till Sverige och livet i det nya hemlandet.

Boken är ett samarbete mellan Podium, Tranan, Forum för levande historia, Kulturrådet, Integrationsverket och Stiftelsen Solkatten.

Stiftelsen "Hela Sverige - artister mot nazister" delar varje år ut medel till de personer eller organisationer som på ett eller annat sätt aktivt bekämpat nazismen i Sverige.

För mer information kontakta projektledare Joakim von Scheele på 070-576 16 68 eller pressekreterare Johan Perwe på tel 0702-59 38 19.

Forum för levande historia är en myndighet som har uppdraget att med utgångspunkt i Förintelsen arbeta med frågor som rör tolerans, demokrati och mänskliga rättigheter. Myndigheten är en kunskaps- och kulturinstitution som arbetar långsiktigt med att fördjupa kunskapen om brott mot mänskligheten. För mer info se www.levandehistoria.se