Bidrog Sverige till Förintelsen?

Bilden av Sverige under andra världskriget problematiseras i utställningen Sverige och Förintelsen som öppnar den 8 december på Arbetets museum i Norrköping.

Roy Andersson, Kalle Boman och Stig-Åke Nilsson från produktionsbolaget Studio 24 har producerat utställningen om Sverige och Förintelsen på uppdrag av Forum för levande historia.

Utställningen sätter ljuset på Sveriges likgiltighet och visar upp en för många okänd nationell självbild, ett Sverige som på samma sätt som Nazityskland utgick från att vissa människor var mindre värda. Den svenska självbilden om ett neutralt Sverige fyllt av ”goda” svenskar och ett land utan del i kriget och Förintelsen bleknar och istället framträder en mer analyserande och problematiserande beskrivning av vår historia.

– Vi som jobbat med projektet har aldrig tvekat när det gäller Sveriges delaktighet i Förintelsen. Delaktigheten bestod i att man teg, var likgiltig eller litade på att de styrande skulle lösa alla problem. Omedvetenheten omformulerades aldrig till någon medvetenhet. Det är viktigt för oss att förmedla, säger Marie Braunerhielm, projektledare på Forum för levande historia.

Utställningen ska framför allt ses som ett inlägg i debatten. Dokumentära texter och bilder saxas med rena installationer i syfte att få besökaren att reagera och komma fram till egna slutsatser. Utställningen har tidigare visats i Stockholm, Lund och Göteborg. Läs mer på www.levandehistoria.se/svefor

Lokalt material i utställningen
Arbetets museum har valt att komplettera utställningen med lokalt material för att uppmärksamma vad som hände och gjordes i Norrköping med omnejd under krigsperioden. Norrköping var en av fem orter som mot krigets slut fick i uppdrag att skapa ett beredskapssjukhus. Det fanns också ett flyktingläger för framför allt polska flyktingar i Doverstorp vid Mogård utanför Finspång.

PRESSBILDER: finns att ladda hem på www.arbetetsmuseum.se under Presstjänst. Ingen kod behövs.

PRESSVISNING: torsdag 6 december kl 13.

UTSTÄLLNINGSPERIOD: 8 december-25 maj 2008

VERNISSAGE: lördag 8 december kl 14.

FÖR MER INFORMATION:

Felicia Eriksson, informationschef Arbetets museum, 011-23 17 09, felicia.eriksson@arbetetsmuseum.se

Jonas Morian, pressekreterare Forum för levande historia, 08-723 87 66, press@levandehistoria.se

ARBETETS MUSEUM Laxholmen 602 21 Norrköping. Tel 011-18 98 00. Fax 011-18 22 90. www.arbetetsmuseum.se