Kvinnors hälsa prioriteras med forskningsbidrag från FAS

Svenska universitet och högskolor får dela på över 86 miljoner kronor när Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS, delar ut forskningsbidrag till området Kvinnors hälsa under en fyraårsperiod. Sammanlagt sjutton projekt startar från 2008. Vid Karolinska Institutet får sju forskargrupper bidrag till forskning inom områden som fertilitet, attityder till kvinnor i primärvården och äldre kvinnors hälsa. Även Umeå, Göteborg, Uppsala, Lund och Stockholms universitet är representerade med forskning om jämställdhet kopplad till hälsotillstånd. Andra rör stress och psykisk ohälsa, benskörhet samt ohälsa vid alkoholkonsumtion, mödradödlighet och ohälsa hos invandrargrupper. FAS finansierar även studier om urinvägsinfektion på Högskolan i Kalmar och bröstcancerforskning vid Örebro universitet. År 2007 fick FAS i uppdrag av regeringen att stödja forskning om kvinnors hälsa. – FAS nya satsning på det forskningsområdet visar på en bredd och mångfald, säger Lars Anell, rådets ordförande, som har lett arbetet med att välja ut de projekt som uppvisar den högsta vetenskapliga kvaliteten. Totalt inkom cirka 140 ansökningar. På www.fas.se/nyabidrag finns en lista på samtliga bidrag till området Kvinnors hälsa. För ytterligare upplysningar kontakta: Lars Anell, styrelseordförande Mobil: 070-511 46 06 E-post: lars.anell@bredband.net Kenneth Abrahamsson, programchef Tel: 08-775 40 91, mobil: 070-546 83 53. E-post: kenneth.abrahamsson@fas.se Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS, är en statlig myndighet som initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för att främja människors arbetsliv, hälsa och välfärd. ________________________________________________________________ Annie Rosell, pressansvarig, tfn 08-775 40 96, annie.rosell@fas.se Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS. Postadress: box 2220, 103 15 Stockholm. Tel vx: 08-775 40 70, e-post: fas@fas.se - www.fas.se - org.nr: 202100-5240