Privata gåvor finansierar viktig forskning

Allergitester av kemikalier, ögonirritationstester, läkemedelsutveckling och forskning om cancer och reumatism. Det är några av de områden där djurförsök kan komma att ersättas genom forskning med stöd från Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Forskningsmedlen består uteslutande av gåvor och arv från allmänheten. – Intresset för att ersätta djurförsök ökar både bland forskare och allmänheten, säger ordföranden för Stiftelsen Forskning utan djurförsök, dr Cecilia Clemedson. Det är stor konkurrens om pengarna så forskningen måste hålla hög klass och kan innebära stora vetenskapliga framsteg både inom sjukdomsforskning och för att testa kemikalier och läkemedel. Just nu får 14 projekt anslag genom Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Nio av dem har fått anslag tidigare och har visat goda resultat så här långt. Fem av projekten är nya. Mot bakgrund av regeringens halvering av forskningsanslagen till alternativ till djurförsök blir stödet från Stiftelsen Forskning utan djurförsök än viktigare. Stiftelsen Forskning utan djurförsök var först i Sverige – och bland de första i världen – att stödja forskning för att ersätta djurförsök med alternativa metoder. Sedan 1970 har stiftelsen delat ut drygt 26 miljoner i forskningsanslag. Hundratusentals djur har räddats från djurförsök genom den forskning som fått anslag. – Vi har ersatt djurförsök inom både biomedicinsk forskning, läkemedelsutveckling, giftighetstester av kemikalier, utbildning och produktion av biologiska produkter som vacciner och antikroppar, berättar dr Cecilia Clemedson. Forskarna som får anslag i år är verksamma på universitet och företag i Stockholm, Uppsala, Linköping, Sollentuna och Lund. Korta populärvetenskapliga beskrivningar av projekten som fått anslag 2007/2008 finns här: www.stifud.se/ersatt_djurforsok/forskning/ar_2007.php För mer information kontakta: Cecilia Clemedson Fil dr i celltoxikologi/ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök 070-601 91 89, cecilia@stifud.se Ingrid Lindmark Presskontakt 070-374 28 53, ingrid@stifud.se