Örebroforskning om åderförkalkning får anslag för att ersätta djurförsök

Hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Återkommande infektioner tros bidra till åderförkalkning, som kan leda till hjärtinfarkt. Med stöd från forskningsstiftelsen Forska Utan Djurförsök utvecklar Torbjörn Bengtsson och hans forskargrupp vid Örebro universitet cellmodeller som både ersätter djurförsök och ger ny kunskap om infektioners roll vid uppkomsten av åderförkalkning.

En bidragande orsak till hjärt-kärlsjukdomar kan vara återkommande infektioner som leder till en aktivering av blodceller och celler i kärlväggen. Ett flertal studier visar att bakterieinfektioner orsakade av t.ex. luftvägsbakterien Clamydia pneumoniae och av tandbakterien Porphyromonas gingiualis, kan orsaka ateroskleros (åderförkalkning). Många djurmodeller har utvecklats för att studera uppkomsten av hjärt-kärlsjukdomar och för att studera hur de kan förhindras och behandlas. Torbjörn Bengtssons forskargrupp använder istället experimentella cellförsök och kliniska studier för att försöka klargöra mekanismerna för hur luftvägs- och tandbakterier kan orsaka ateroskleros.

- Att använda cellmodeller har en klar fördel jämfört med komplicerade djurmodeller, eftersom de markant ökar möjligheten att identifiera strukturer och mekanismer som är viktiga för uppkomsten av hjärt-kärlsjukdomar, säger Torbjörn Bengtsson.

Med stöd från forskningsstiftelsen Forska Utan Djurförsök har Torbjörn Bengtssons forskning lett till ökad kunskap om hur celler i kärlväggen interagerar och påverkas av infektioner, och hur detta kan ge upphov till ateroskleros, som i sin tur kan leda till hjärtinfarkt.

- Dessa kunskaper kan användas för att utveckla nya strategier för diagnos, prevention och behandling av akuta och kroniska hjärt-kärlsjukdomar, säger Torbjörn Bengtsson.

- Vi anser att detta projekt är angeläget att stödja eftersom hjärt-kärlsjukdomar är ett stort folkhälsoproblem och ett forskningsområde där stora mängder försöksdjur används, säger Cecilia Clemedson, ordförande i Forska Utan Djurförsök.

De allra flesta av djurförsöken som utförs i Sverige görs inom medicinsk forskning. Det är djurförsök som är svåra att ersätta av flera olika skäl, bl.a. eftersom varje forskningsprojekt är unikt. Forska Utan Djurförsök vill utmana forskarvärlden att i större utsträckning än idag tänka nytt för att få idéer kring hur djurförsök kan ersättas vid forskning om olika sjukdomar.

För mer information kontakta dr Cecilia Clemedson
Fil. dr i cellulär neurotoxikologi
Ordförande i Forska Utan Djurförsök
cecilia@forskautandjurforsok.se

Torbjörn Bengtsson, Professor i biomedicin, medicinsk cellbiologi, Örebro universitet, Hälsoakademin
Tel 019-602 10 00 (vxl)
torbjorn.bengtsson@oru.se

Forska Utan Djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna, djurfria metoder. Man ger forskningsanslag till projektför att utveckla djurfria metoder. Forska Utan Djurförsöks viktigaste uppgift är att stödja projekt initialt. När projekten sedan är igång ökar chanserna att få forskningsstöd från annat håll. Forska Utan Djurförsök är en forskningsstiftelse. Sedan starten 1964 hardrygt 29 miljoner kronordelats ut i forskningsanslag. Forska Utan Djurförsök arbetar även med politisk påverkan och opinionsbildning. Verksamheten finansieras uteslutande genom gåvor och arv från allmänheten.Forska Utan Djurförsök hette tidigare Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

www.forskautandjurforsok.se