Svenskarna campar helst i Norge.

Lista: Svenskarnas favoritländer för camping

Svenskarnas förstahandsval för camping i Europa är ett grannland, enligt en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter.

Om vi svenskar får välja fritt campar vi helst i Norge. I en undersökning med över 1 000 deltagare uppgav hela 26 procent vårt västra grannland som sitt förstahandsval. Den spektakulära naturen och närheten till Sverige gör Norge till en favorit, enligt Jonas Karlsson, vd för Forsbergs Fritidscenter.

– Det är ingen överraskning att Norge är en populär destination för många svenskar när det gäller camping. Landets naturupplevelser är fantastiska, och det ligger på bekvämt avstånd med utmärkta förbindelser från stora delar av Sverige.

På andra plats hittar vi Italien med 17 procent, och därefter Österrike, Danmark och Frankrike med 12 procent vardera.

– Precis som Norge erbjuder de här länderna enastående natur och äventyr, vilket är exakt vad vi svenskar söker när vi campar utomlands – en unik campingupplevelse, säger Jonas Karlsson. Med ett tätt nät av campingplatser, många öppna året runt, är de också mycket enkla att campa i.

Topp tio-listan avslutas med Schweiz (11 %), Kroatien (10 %), Spanien (9 %), Tyskland (9 %) och Irland (8 %).

Populäraste campingländerna i Europa

1. Norge
2. Italien
3. Österrike
4. Danmark
5. Frankrike
6. Schweiz
7. Kroatien
8. Spanien
9. Tyskland
10. Irland

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–22 februari 2024. Totalt intervjuades 1045 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).