Marcus Nilsson, vd och grundare av Gimic AB

Växjöbolaget Gimic erhåller 300 000 kr i utvecklingsmedel

Marcus Nilsson på Gimic har erhållit 300 000 kr i medel från Vinnova inom ramen för deras utlysning Machine Learning.

För dessa medel kommer Gimic tillsammans med Hordagruppen genomföra projektet ”Utvärdering av GAN för detekterande av avvikelser genom bildanalys av kognitiva kameror”. GAN är en annan teknik än den som nu används i sin produkt, nämligen CNN.

Målet med projektet är ”ökad precision på detekterande av avvikelser med modell tränad utan dålig data som kund själv kan träna enbart med referensbilder och utan inblandning av extern expertis”.

–Det här betyder väldigt mycket för oss, säger Marcus, vd och grundare av Gimic AB.

Idag befinner sig Marcus och Gimic på Digimania på Svenska Mässan i Göteborg. Gimic är där att visa upp det senaste inom AI, Automation, Robotics, AR, VR, IoT.

Digimania är ett samarbete med bl a Ignite Sweden som visar hur svenska bolag håller sig i framkanten av utvecklingen. För att göra det bästa av svenska innovationer jobbar Ignite Sweden bl a med att sammankoppla stora etablerade bolag med innovativa startups.

Gimic AB är ett tillväxtföretag som deltar i inkubationsprocessen i Företagsfabriken som är Kronobergs läns företagsinkubator.