Initiativtagarna, Erika Jonsson Bernstone och Maria Sandell, till crowdfunding för samhällets hjälporganisationer med vinstchans som tack

Världens Chans stöttar ”Årets Mamma”- Novahuset i kampen mot sexuellt våld

Den 26 maj prisades Paulina Bengtsson som ”årets mamma” av Expressen i direktsänd gala i kanal 5 för sitt arbete att bekämpa det sexuella våldet. Paulina driver sedan 2008 den ideella föreningen Novahuset, som är en av de nio organisationer som Världens Chans stöttar genom konceptet Hjälp & Vinn.

Det fanns en tid då årets mamma ville ta sitt liv. I år på morsdag prisades Paulina Bengtsson av Expressen för sitt arbete med att bekämpa det sexuella våldet. Motiveringen till Årets mamma löd: ”Paulina får Stora mammapriset för att hon med orubblig styrka, och mod tagit sina hemska erfarenheter och vänt dom till något positivt. Hon är ett otroligt viktigt stöd för väldigt många och en förebild för oss alla i att stå upp mot det sexuella våldet.” (Källa: Expressen)

Paulina har lyckats använda sina hemska erfarenheter som drivkraft

Paulina Bengtsson är idag 40år och grundade 2008 den ideella föreningen Novahuset, som arbetar stödjande och förebyggande mot sexuellt våld. Novahuset föreläser och ordnar med workshops runt om i landet. Sexuellt våld är ett tabubelagt område, men genom att samtala om respekt, gränser och samtycke arbetar Novahuset förebyggande. De erbjuder också drabbade genom kostnadsfri rådgivning genom bland annat: chatt, mailjour, fysiska samtal, polisanmälan, medföljning samt möjlighet att ställa dina frågor till jurist och/eller sexual rådgivare. De finns tillhands, lyssnar och tror på den som kontaktar. Det är viktigt särskilt när det handlar om sexuellt våld som både är tabubelagt och fyllt med skam.

Paulina vet. Hon har själv varit där. När hon var i 20-års åldern träffade hon en man som våldtog henne och sålde henne till andra män. I fyra månader pågick detta, innan hon lyckades fly. Hon var nära att ta sitt liv, men fann sin drivkraft vidare genom att hon upptäckte att hon var gravid. Det tog dock lång tid innan Paulina vågade berätta för någon vad som hade hänt.

Idag är Paulina lyckligare än någonsin, mycket tack vare sina döttrar. Hon drömmer om att Novahuset skall kunna utöka verksamheten och hjälpa flera. Metoo och dokumentären Brinn för Josefin har bidragit till att bevisa att sexuellt våld och trakasserier är ett samhällsproblem. Nyligen kom också en befolkningsundersökningen från folkhälsomyndigheten där hela 57% av Sveriges kvinnor uppger att de utsatts för sexuella trakasserier i åldern 16-29 år samt 39% av totala andelen kvinnor uppger att de utsatts för sexuella övergrepp. Det betyder att Novahusets arbete är viktigt och behövs både stödjande och förebyggande. Paulina drömmer om att kunna nå ut till ännu fler, därför är hon också så glad för initiativet Världens Chans – Hjälp & Vinn, som ger henne och kollegorna på Novahuset möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet, samtidigt som de får hjälp med finansiering. Så här säger Paulina om Världens Chans:

Här hamnar pengar där de ska. Hos personer som gör skillnad och till de som köper lotter som vinster. Det är ett genuint initiativ, säger Paulina.

Bild: Initiativtagarna till crowdfunding för samhällets hjälporganisationer med vinstchans som tack

MER INFORMATION

Världens Chans – hjälp & vinn – har tillstånd av Spelinspektionen (fd. Lotteriinspektionen).

Bedrivs till förmån för: Spädbarnsfonden, Giving People, Jontefonden, Randiga Huset, RAV, Talita, Novahuset, Suicide Zero och New Hope. Nio allmännyttiga organisationer som arbetar med att förbättra samhället och stötta medmänniskor när livet prövar.

De 9 drömmar om ett bättre samhälle som Världens Chans ska bidra till är:

Spädbarnsfonden: Vi drömmer om att fler spädbarn ska överleva.

Randiga Huset: Vi drömmer om att alla barn som förlorat en nära anhörig ska få ett gott stöd, utan att det ska vara en ekonomisk fråga.

Giving People: Vi drömmer om att inget barn i Sverige ska leva i ekonomisk utsatthet eller fattigdom.

Suicide Zero: Vi drömmer om att radikalt minska självmorden, i arbete mot en nollvision.

Talita: Vi drömmer om att ge fler kvinnor som varit offer för människohandel och prostitution en ny chans.

New Hope: Vi drömmer om att ge barn i världen rätt till utbildning och sjukvård.

Novahuset: Vår dröm är att ingen skall utsättas för sexuella övergrepp, för det jobbar vi stödjande och förebyggande.

RAV: Vi drömmer om ett snällare samhälle, med ett slut på det meningslösa våldet.

Jontefonden: Vi drömmer om att inget barn ska behöva vänta på donation.

Koncept: ”Välgörenhet med vinstchans. ” En lott kostar en krona (1kr) om dagen. Hälften av den kronan går till välgörenhet och hälften till vinster i lotteriet. Varje dag får lottköparen en chans att vinna presentkort upp till 50.000kr på attraktiva varumärken, som tack för att man engagerar sig i ett bättre samhälle.

Inkubatorbolag: Världens Chans är ett tillväxtbolag som är antaget till inkubationsprocessen i Företagsfabriken.