Ny rapport av Företagarna: Småföretagen– allt viktigare för utrikeshandeln

De stora företagens dominans i utrikeshandeln minskar. Det är en av slutsatserna i Företagarnas rapport om småföretagens exportvärde i jämförelse med storföretagens och i jämförelse med utvecklingen i EU. Baserat på statisk från SCB och Eurostat har Företagarna sammanställt aktuella siffror om svensk export- och import.

”Utrikeshandeln domineras värdemässigt av de stora svenska företagen, men de små företagens andel ökar mycket snabbt. Småföretagens andel av export till EU-länder har ökat från 18 till 25 procent mellan åren 2008 och 2011. För importen är motsvarande siffror en ökning från 31 till 39 procent”, säger Monica Lindstedt, ordförande i Företagarna.

Monica Lindstedt medverkar i ett panelsamtal på Småföretagsdagarna 12 mars där rapporten i sin helhet presenteras. I panelen medverkar också Gunnar Hökmark, Europaparlamentariker (m), Jonas Eriksson, riksdagsledamot (mp), Gunilla Almgren, ordförande UEAPME och Simon Kuru, Exporttjänsteföretagen.

"Det är nyföretagandet som formar Sveriges framtida näringsliv. Det är de många små företagen runt om i Sverige som står för den största exporttillväxten. Samma dynamik gäller för EU i sin helhet. Jag vill driva en politik för konkurrens, avbyråkratisering och innovationer som kan göra hela Europa till ett Småland", säger Gunnar Hökmark.

Fler aktuella siffror i rapporten:

•  De små företagen (0–49 anställda) står för 36 procent av Sveriges importvärde, och för 22 procent av exportvärdet.
  •  Småföretagens export minskade betydligt mindre än de stora företagens under krisen 2008-2009. Medan storföretagens export föll med drygt 18 procent, minskade de små företagens endast med 9 procent.
  •   Småföretagens utrikshandel har ökat i snabb takt sedan år 2000. De småföretagens import ökade mellan åren 2000–2012 med 72 procent, jämfört med 59 procent i större företag. De små företagens exportvärde ökade samtidigt med 99 procent, medan de stora företagen endast ökade med 36 procent.
  •   De svenska småföretagens andel av utrikeshandeln med andra EU-länder är totalt sett något högre än genomsnittet i EU. Detta gäller framför allt importen från andra EU-länder. Däremot är de svenska småföretagens andel av exporten till länder utanför EU betydligt lägre än unionens genomsnitt.