Mänskliga Rättighetsdagarna i Uppsala 2020 – nu lanseras temat!

”Mänskliga rättigheter – en fråga om var du bor?” blir temat för årets Mänskliga Rättighetsdagar, som för första gången arrangeras i Uppsala på Konsert & Kongress 3-5 december.

– Att Nordens största forum för mänskliga rättigheter kommer till Uppsala innebär att vi kan belysa aktuella rättighetsfrågor i regionen och vi hoppas att temat ska bidra till intressanta diskussioner, säger Caroline Matsson, projektledare.

Under rubriken ”Mänskliga rättigheter – en fråga om var du bor?” ryms både diskussioner om rätten till bostad och om hur platsen vi bor och lever våra liv på påverkar våra möjligheter att få våra mänskliga rättigheter respekterade. Forumet äger rum den 3-5 december och förväntas locka mellan 3 000 och 5 000 besökare från hela landet.

– Mänskliga rättigheter är universella, och den plats du bor och lever ditt liv på ska inte vara avgörande för om du kan utöva dina grundläggande rättigheter. Ur ett lokalt perspektiv är temat högintressant. Uppsala län rymmer både en universitetsstad och glesbygd. Staden Uppsala har liksom övriga städer i Sverige även utmaningar när det gäller segregation. Temat öppnar upp för diskussioner om hur möjligheten ser ut för människor att hävda sina rättigheter beroende på var i länet eller var i staden de bor, säger Caroline Matsson.

Rätten till bostad innebär mer än enbart ett tak över huvudet. Det är en grundläggande mänsklig rättighet, fastställd i såväl internationella konventioner som i svensk grundlag. Frågor som kommer diskuteras under Mänskliga Rättighetsdagarna är bland annat: Hur efterlevs rätten till bostad idag? Vilka utmaningar finns lokalt i Uppsala, i Sverige i stort och hur ser det ut i resten av världen? Vilka skyldigheter har staten, det internationella samfundet och företag att se till att rätten till bostad efterlevs?

På Uppsala kommun, som är en av flera lokala värdar till forumet, ser man fram emot arrangemanget och staden kommer under året att lägga mycket fokus på arbetet med mänskliga rättigheter.

– Uppsala kommun är stolt medvärd för MR-dagarna 2020. Vi vill bygga broar för ett fortsatt samarbete med andra aktörer i frågor som handlar om mänskliga rättigheter. Och Uppsala har så mycket att bidra med. Kommunen har till exempel ambitionen att bli en mänskliga rättigheterskommun, säger Laura Hartman, hållbarhetschef, Uppsala kommun.

Även den lokala antidiskrimineringsbyrån ser många fördelar med forumet och hoppas att det ska leda till intressanta diskussioner och samtal.

– Årets tema är otroligt angeläget, ur så många olika perspektiv. Som lokal antidiskrimineringsverksamhet kan vi koppla temat till många delar av det vi arbetar med, till exempel rasism och diskriminering på bostadsmarknaden eller hur rätten till utbildning påverkas av var du bor och vilken skola du går i, säger Olivia Novotny Bill, verksamhetsledare på Antidiskrimineringsbyrån Uppsala.

Kansliet för MR-dagarna påbörjar nu arbetet med att ta in programförslag, där alla som vill anordna seminarium utifrån temat får skicka in sina idéer och därefter väljs ett antal ut till konferensen i december. Men det färdiga programmet presenteras redan i början av sommaren.

– VI hoppas att vi får in många förslag så att vi kan skapa ett program som ger en bred förståelse av temat och vilka utmaningar som finns. Vi ser gärna också mer framåtsyftande visioner och konkreta förslag på hur vi skapar ett samhälle där mänskliga rättigheter inte är en fråga om var du bor, säger Caroline Matsson.

Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen i olika städer i Sverige och drivs helt utan vinstintresse. Syftet med arrangemanget är att bidra till att respekten för mänskliga rättigheter genomsyrar samhället. Årligen arrangeras runt 200 programpunkter och forumet har mellan 3000-5000 besökare. I arrangörsgruppen för MR-dagarna ingår tio organisationer, samfund och universitet där föreningen Ordfront är juridisk och ekonomisk huvudman. Lokalt har projektet även en arbetsgrupp som i år består av lokalt civilsamhälle, folkbildning, universitet, kommun, region och länsstyrelse.

Föreningen Ordfront

Karlbergsvägen 66A