Förenade Care vinnande entreprenör av upphandling i Åtvidabergs kommun

Förenade Care vinnande entreprenör av upphandling i Åtvidabergs kommun

Det är nu klart efter överprövning i Förvaltningsrätten att Förenade Care vunnit upphandlingen av det särskilda boendet Kopparsvanen i Åtvidaberg. Avtalsskrivningen innebär att Förenade Care etablerar verksamhet i ytterligare en kommun i Sverige.

Upphandlingen avser driften av sju enheter som särskild boendeform i två fastigheter som är sammanbyggda via länk på Ingatorpsvägen i centrala Åtvidaberg. Kopparsvanen 1-4 är har sammanlagt 40 platser, varav 10 platser är för personer med demenssjukdom. Kopparsvanen 5-7 har 33 platser, varav 10 platser är för personer med demenssjukdom. Förenade Care tar över totalt 73 boendeplatser, varav 43 från kommunen och 30 från Attendo. Avtalsperioden gäller 2016-09-01--2021-08-31 med möjlighet till två års förlängning.

På Kopparsvanen kommer all mat att lagas ifrån grunden. Förenade Cares dietist och regionchef för måltidsservice, Sara Carlsson, kommer att vara ansvarig för att personalen utbildas.

I verksamheten kommer det att finnas ett Leva Livet-team som samarbetar runt samvaro och aktiviteter för de boende. Teamet består av Leva Livet-ombud som finns på varje enhet och tillsammans kommer de att arbeta och verka för en trivsam och meningsfull tillvaro för de boende. Boende och närstående har möjlighet att vara delaktiga i olika rådsfunktioner vid ett flertal tillfällen per år så som kostråd, brukarråd, anhörigträffar och Leva Livet-råd. Närstående och vänner är alltid välkomna att delta vid bl.a. underhållning, utflykter, fester.

”Vi ser verkligen fram emot att samarbeta med Åtvidabergs kommun och vi hade redan igår ett mycket bra möte. Det här är ett spännande och engagerande uppdrag och det är fantastiskt att vi får möjlighet att laga mat från grunden på enheterna!” säger Mia Palmé marknadschef på Förenade Care och övergripande ansvarig för uppstarter i Sverige.

Redan idag planeras uppstarten mer i detalj tillsammans med alla de funktioner som behövs från Förenade Care. Det är bl.a. IT, administration, utbildning och implementering av Förenade Cares ISO-certifierade verksamhetssystem som innefattar både kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Förenade Care AB:s VD Christer Henriksson och Vård- och omsorgsförvaltningens chef Linda Ljungqvist har just tecknat avtal gällande drift av vård- och omsorgsboendet Kopparsvanen.

Förenade Care AB är moderbolag för vård- och omsorgsverksamheten. Förenade Care ägs av Forenede A/S. Koncernen är familjeägd med ca 8000 anställda. www.forenadecare.com