Förenade Care är nu multisite-certifierat enligt ISO

Förenade Care är nu multisite-certifierat enligt ISO

Förenade Care är multisite-certifierat enligt ISO 9001, 14001 och OHSAS 18001 och alla verksamheter i hela Sverige ingår. All personal i hela Förenade Care utbildas i att kunna arbeta enligt kraven för mulisite-certifieringen.

Den externa revisionen genomfördes i oktober 2012 av certifieringsorganet SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Förenade Care var ett av de första privata vårdbolagen som 1999 certifierades enligt kraven i ISO 9001 kvalitetsledningssystem.
2006 beslutade ledningen att även certifiera miljön enligt kraven i ISO 14001 och härigenom bidra till ett miljövänligt samhälle genom att öka miljömedvetenheten i personalgruppen samt beakta resurshantering och säkerställa att arbetet följer gällande miljölagstiftning.
För att ytterligare förstärka sin position som attraktiv arbetsgivare valde ledningen att certifiera arbetsmiljön 2009 enligt OHSAS 18001.

I resultatet från revisionsrapporten skriver revisorn från SP bl.a.

• Förenade Cares styrning och ledning är mycket tydlig och väl implementerad i alla verksamheter inom multisite-certifieringen. Grund för styrningen är ett sedan många år fungerande, helintegrerat ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö.
  • Intrycket från genomförd revision är att kvalitets, – miljö och arbetsmiljöledningssystemet fungerar mycket effektivt. Systemet är väl implementerat inom organisationens alla verksamheter och personalens engagemang mycket påtagligt.
  • Förståelsen för nyttan av ett fungerande ledningssystem har trängt in i hela organisationen. Ledningssystemet stödjer affärsidé och affärsmål. En tydlig röd tråd finns mellan identifierade miljöaspekter, riskbedömningar och framgångsfaktorer till policy och fastställda mål och handlingsplaner.
  • För verksamheten inom certifikatet, som är upplagt enligt multisiteregler, visar genomgång av underlag för alla verksamheter att styrning och ledning fungerar effektivt för alla reviderade verksamheter. Ledningssystemet tillämpas likvärdigt vid alla besökta verksamheter.

Vi arbetar ständigt med utveckling och förbättring. Vårt kvalitetsarbete stärker samhörigheten och personalens engagemang.

Förenade Care AB är moderbolag för vård- och omsorgsverksamheten. Förenade Care ägs av Forenede A/S. Koncernen är privatägd med ca 8000 anställda. www.forenadecare.com