Foto: Ystads Allehanda, Malin Palm

Utflykt till minnenas kavalkad

I soligt augustiväder åkte boende och personal på Förenade Care Vigavägen till Dungen mellan Östra Vemmerlöv och Gyllebo för att återuppliva gamla minnen. Med fanns nybakade kanelbullar, kaffe och humöret på topp.

Temat för eftermiddagen var 50-tal med chokladhjul, pilkastning, bollkastning och goda priser som vinster. På scenen dansades det till dragspelsmusik som framfördes live. Hurrarop hördes varvat med slingor på dragspel med hög igenkänningsfaktor.

– Alla borde få ha det så här, säger Siv Sigvardsson, en av de boende på Vigavägen. Efter vinst i pilkastning begav hon sig till bollkastningen.

– Man kan inte ha det bättre. Jag var här för många år sedan och dansade. Jag ser och hör dåligt, men alltihop här verkar vara bra ordnat, säger Gully Winberg.

Tiana Månsson, Leva Livet-ombud, på Förenade Care Vigavägen är en av de som sett till att aktivitetsdagen blivit av. En idé som växte och slutade med en utflykt till Dungen. – Vill man så kan man. Det är värt så mycket att se och höra lyckan hos de boende, säger Tiana och fortsätter: De har förstås dagliga aktiviteter på boendet, men att göra något lite extra så här, det betyder nog mycket för många. – Jag tror att ett och annat litet minne kommer tillbaka i och med den här dagen, säger Tiana Månsson.

Artikel Ystads Allehanda