Riggargatan får stimulansbidrag för förebyggande vård

Riggargatan får stimulansbidrag för förebyggande vård

Sveriges kommuner och landsting (SKL) delar ut totalt 100 miljoner kronor under 2011 till de kommuner som når målen i kvalitetsregistren Senior alert och Svenska palliativregistret. Nyköpings kommun har fått drygt 300 000 kronor för bra dokumentation som ska leda till god förebyggande vård för äldre.

Vård- och omsorgsboende Riggargatan som drivs av Förenade Care är ett av boendena i Nyköpings kommun som har varit bäst på att dokumentera.

”Vi på Riggargatan ser en stor fördel med att arbeta i de båda systemen.
Genom att arbeta i dessa säkerställer och höjer vi kvaliteten för våra äldre.
Vi kan i ett tidigare skede upptäcka ev. risker och förebygga dessa.
Våra vinstpengar kommer att användas till fortbildning inom palliativ vård samt studiebesök vid Förenade Cares egna palliativa verksamhet Byle Gård i Täby kyrkby.”
Marianne Lindström, verksamhetschef Riggargatan Förenade Care, Nyköping

Kvalitetsregister är ett system för uppföljning och utveckling av behandlingsresultat. De innehåller individbundna uppgifter om problem/diagnos, insatta åtgärder, och resultat. Därmed blir det möjligt att se hur det går för patienten/brukaren, inte bara ur sjukvårdens perspektiv utan även individens. Det blir tydligt vilka behandlingar som ger bäst resultat och det blir möjligt att utveckla vårdens kvalitet.

Svenska palliativ registret
Registret används för att kunna följa upp och garantera att vården i livets slut sker på ett tryggt, värdigt och säkert sätt.

Senior alert
Det är ett kvalitetsregister med målsättning att utveckla nya förebyggande arbetssätt som ökar möjligheten till bästa möjliga vård och omsorg oavsett vem som tillhandahåller den.