Shawkat Ashna, vårdbiträde Liljefors Torg, Erika Norlander Ekberg, verksamhetschef Liljefors Torg och Susanna Gerhard, regionchef Uppsala.

Förenade Care tar ansvar för framtiden och skapar möjligheter till nya arbeten

Förenade Care Region Uppsala har uppmärksammats av Länsstyrelsen i Uppsala för att de lyckats väldigt bra med att inkludera nyanlända personer på arbetsmarknaden. Den 20 januari 2020 höll Länsstyrelsen i samarbete med Forum för Inkluderande Arbetsmarknad en internationell konferens om nyanlända kvinnors arbetsmarknadsetablering och social inkludering. Förenade Care var inbjudna och Susanna Gerhard, regionchef Uppsala, Erika Norlander Ekberg, verksamhetschef på Liljefors Torg och Shawkat Ashna, vårdbiträde på Liljefors Torg var på plats för att dela med sig av sina framgångsrika lösningar och erfarenheter.

Konferensen riktade sig till politiker, tjänstepersoner inom kommuner, näringslivet och civilsamhället. Syftet med konferensen var att visa hur det ser ut i landet och länet, att lyfta goda exempel och framgångsfaktorer ifrån olika europeiska länder, varvat med senaste forskning och praxis i Sverige.

– Jag upplevde dagen inspirerande. Den ägnades åt en genomgång av forskningsläget, nuvarande utmaningar och framgångsrika lösningar ifrån bland annat Uppsala Universitet, Nordiska ministerrådet, Arbetsförmedlingen, socialdepartementet i Tilburg med flera, berättar Susanna Gerhard, regionchef Förenade Care Uppsala.

Uppsalas Landshövding Göran Enander hälsade alla välkomna. Sedan tog alla del av dagens presentationer.

– Det var fantastiskt att gå upp på scenen som ”det goda exemplet ifrån arbetslivet”. Vi fick möjligheten att berätta om Förenade Care och det arbete vi gjort i samverkan med Arbetsförmedlingen kring extratjänster. Vi hade förmånen att ha med vår medarbetare Shawkat Ashna, som idag är timanställd hos oss och snart påbörjar sin utbildning till undersköterska. En väldigt imponerande prestation av honom att stå på scen inför 140 personer och tala svenska efter fyra år i Sverige, säger Erika Norlander Ekberg, verksamhetschef Förenade Care Liljefors Torg.

Shawkat kom till Sverige 2018, Migrationsverket placerade honom då i Uppsala där han började läsa svenska på halvtid på SFI.

– Jag kände att jag ville börja jobba någonstans för att kunna försörja mig själv och inte leva på bidrag. Jag är ung och frisk, att jobba är viktigt så jag tog kontakt med arbetsförmedlingen. En dag ringde min handläggare och sa att jag hade en intervju, det var då jag träffade Erika som erbjöd mig en extratjänst i köket på Liljefors Torg som sedan utvecklades till en timanställning som vårdbiträde, berättar Shawkat Ashna.

Förenade Care Region Uppsala arbetar aktivt med att vara en god förebild för nya medarbetare på alla verksamheter. Regionen arbetar strategiskt med att arbeta in Förenade Cares värdegrund och att implementera ett varmt och inkluderande arbetssätt.

– Vi har samlat på oss kunskap om interkulturellt ledarskap, vi har tydliga arbetsbeskrivningar för extratjänsterna och uppgifterna har fått göras i samarbete med ordinarie personal. Vi vill göra gott och vara en bra samarbetspartner för kommunen i det viktiga integrationsarbetet. Vi som arbetsgivare kan göra skillnad, säger Erika Norlander Ekberg, verksamhetschef Förenade Care Liljefors Torg.

– Ledarskapets betydelse är en av de faktorer som spelar stor roll, att det finns en tydlig struktur i hur man får sin introduktion, handledning och möjlighet att sätta sig in i vår kultur. Kultur är både det som finns inom vår arbetsplats, men även utanför arbetsplatsen, säger Susanna Gerhard, regionchef Uppsala.

– Att vi alla lever som vi lär. Tror att detta är en av de viktigaste parametrarna utifrån att skapa en lärande miljö som är trygg att växa i, tillägger Susanna.

Många nyanlända som kommer till Sverige är med stor sannolikhet nervösa och rädda för att göra fel. För Shawkat Aashna var det svårt den första tiden då han inte hade samma erfarenhet och språket gjorde att det var svårt att våga prata med sina kollegor.

– Sakta med säkert blir det bättre med språket och jag har fått så mycket mer erfarenhet. Jag har fått mycket hjälp av mina kollegor. Anna-Karin som är kostombud på Liljefors Torg och Erika, min chef, har hjälpt och lärt mig väldigt mycket. Nu trivs jag, känner mig hemma och inkluderad. Jag tycker även att det är väldigt roligt att arbeta inom vården, säger Shawkat Ashna, vårdbiträde Förenade Care Liljefors Torg.

För att en nyanländ ska känna sig inkluderad och kunna utvecklas behövs såklart ett bra ledarskap och ett nära samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Att vara personcentrerad i sitt ledarskap och att ta vara på vem jag har framför mig är väldigt viktigt. Det är även viktigt att tänka på vad personen har med sig i sin ryggsäck och vad jag behöver ha förståelse för. Ledarskapet behöver vara inkluderande, att fika tillsammans och skapa gemenskap är en viktig del i inkluderingsarbetet liksom att våga prata och på så sätt öva språket den tid man är på arbetsplatsen, avslutar Susanna Gerhard, regionchef Uppsala.