Rekordnivå av bedrägerier i Sverige – 1,2 miljoner svenskar drabbade under det senaste året

Pressmeddelande -

12 september 2024 – Andelen svenskar som utsatts för finansiella bedrägerier har nått nya rekordnivåer. En ny undersökning visar att 15 procent av befolkningen, motsvarande 1,2 miljoner personer, har blivit drabbade av bedrägerier det senaste året. Detta är en ökning från 13 procent året innan, vilket indikerar en fortsatt negativ trend inom området.

Antalet upptäckta bedrägeriförsök nådde en topp under sommaren. Under juni, juli och augusti ökade antalet försök med hela 47 procent jämfört med samma period 2023. Så många som 15 procent av svenskarna, antingen direkt eller via en familjemedlem, har utsatts för finansiella bedrägerier under det senaste året

AI som ett växande hot

En viktig orsak till ökningen är användningen av artificiell intelligens (AI) i bedragarnas strategier. Med AI-teknik kan kriminella skapa mer övertygande bedrägerier, till exempel genom röstkloning eller avancerade nätfiskemetoder, vilket gör det svårare för konsumenter och företag att skydda sig. AI har snabbt blivit en central del av de kriminellas verktygslåda.

Förebyggs rekommendationer för att skydda sig

Med det ökande antalet bedrägeriförsök är det viktigare än någonsin att vidta skyddsåtgärder för att undvika att bli lurad. Förebygg rekommenderar följande:

1. Var försiktig med oväntade kontakter – Oavsett om det handlar om ett telefonsamtal, e-post eller sms, bör du alltid verifiera avsändaren innan du lämnar ut känslig information.
  2. Använd stark autentisering – Implementera multifaktorsautentisering på dina konton för att minimera risken för att någon obehörig får tillgång till din information.
  3. Utbilda dig om nya bedrägerimetoder – Bedragare blir alltmer kreativa, så det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste metoderna och lära sig känna igen varningssignaler.

För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök vår hemsida Förebygg.