Ökning av kortbedrägerier första halvåret 2024

Ökning av kortbedrägerier första halvåret 2024

Ökning av kortbedrägerier trots minskning av totala bedrägeribrott första halvåret 2024. Under det första halvåret 2024 rapporterades 112 698 bedrägeribrott i Sverige. Detta innebär en minskning med 1 392 brott, eller 1 procent, jämfört med samma period 2023. Trots denna övergripande minskning, pekar statistiken på en oroande trend: vissa typer av bedrägeribrott, särskilt kortbedrägerier utan fysiskt kort, ökar.

Efter en period av nedgång mellan 2020 och 2022, har bedrägeribrotten återigen börjat öka. En av de mest framträdande ökningarna finns inom kategorin kortbedrägeri utan fysiskt kort, som under det första halvåret 2024 ökade med 1 186 brott, vilket motsvarar en ökning på 3 procent jämfört med första halvåret 2023. Detta specifika bedrägeribrott sker när gärningspersonen får tillgång till kortuppgifter utan att fysiskt ha kortet, exempelvis genom skimning eller att fotografera kortets fram- och baksida.

Ökningen av kortbedrägerier: En växande utmaning

Denna ökning av kortbedrägerier utan fysiskt kort belyser en allt större säkerhetsutmaning i dagens digitala samhälle. Medan den totala minskningen av bedrägeribrott kan ses som ett steg i rätt riktning, är ökningen av just denna brottstyp en påminnelse om att bedrägerier blir allt mer sofistikerade. Detta ställer högre krav på både individer och företag att vara vaksamma och vidta förebyggande åtgärder för att skydda sina finansiella uppgifter.

Vad kan göras för att motverka denna trend?

För att bekämpa ökningen av kortbedrägerier utan fysiskt kort krävs en kombination av tekniska lösningar och ökad medvetenhet. Banker och finansiella institutioner spelar en nyckelroll genom att implementera avancerade säkerhetssystem som kan identifiera och stoppa misstänkta transaktioner i realtid. Samtidigt är det viktigt att konsumenterna själva är medvetna om riskerna och tar aktiva steg för att skydda sina kortuppgifter.

Några av de viktigaste åtgärderna för att minska risken för kortbedrägerier inkluderar att aldrig dela sina kortuppgifter, använda säkra och pålitliga betalningslösningar, och att regelbundet övervaka sina kontoutdrag för att snabbt upptäcka och rapportera misstänkta transaktioner.

Framtidsutsikter från Förebygg

Även om den övergripande minskningen av bedrägeribrott är ett positivt tecken, visar ökningen av kortbedrägerier utan fysiskt kort att bedrägeriernas natur förändras. För att fortsatt kunna minska dessa brott är det avgörande att både tekniken och medvetenheten utvecklas i takt med hotbilden. Förebygg erbjuder skydd mot exempelvis id-kapningar och erbjuder ID-skydd för hela familjen.