Tecken på investeringsbedrägerier och hur du skyddar dig

Tecken på investeringsbedrägerier och hur du skyddar dig

Bedragare skapar allt mer trovärdiga fasader för att dölja sina bedrägliga verksamheter. Investeringsbedrägerierna där konsumenters pengar, som de tror är säkra och lönsamma investeringar, istället hamnar direkt i bedragarnas fickor. Denna typ av bedrägerier står för den minsta andelen av alla bedrägerier som genomförs, men genererar väldigt mycket pengar. Brottsvinsterna beräknas stå för över 20 procent av de sammanlagda vinsterna från alla bedrägerier eller över en miljard kronor per år.

Vad är ett investeringsbedrägeri

Beskrivning av investeringsbedrägerierInvesteringsbedrägerier innebär att bedragare kontaktar potentiella offer och erbjuder falska investeringsmöjligheter. Detta med löften om höga avkastningar på kort tid. Bedragare använder sofistikerade metoder för att övertyga offer. Allt från falska webbplatser, professionellt utformade dokument och ibland till och med falska rekommendationer från påstådda nöjda kunder och referenser.

Hur känner man igen ett investeringsbedrägeri?

Om någon kontaktar dig med en investeringsmöjlighet som du inte själv har sökt efter, bör du vara försiktig. Ett annat varningstecken är löften om säker vinst, eftersom seriösa investeringsmöjligheter aldrig garanterar avkastning. Var också uppmärksam på om det skapas en känsla av brådska, då bedragare ofta vill att du ska fatta ett snabbt beslut utan att tänka igenom det noggrant.

Hur du skyddar dig mot investeringsbedrägerier

Lämna inte ut personlig information
Lämna inte ut personlig eller finansiell information till okända personer eller företag

Gör din egen forskning
Kontrollera alltid bakgrunden på företaget som erbjuder investeringen. Använd pålitliga källor och granska recensioner och varningar från myndigheter.

Rapportera misstänkta aktiviteter
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, rapportera det omedelbart till Polisen och Finansinspektionen.

Reglering saknas
Kontrollera alltid om företaget är registrerat och reglerat av Finansinspektionen eller annan relevant myndighet.

Genom att använda bolagsbevakningstjänster kan du proaktivt övervaka företag och identifiera potentiella varningstecken på bedrägeri innan du investerar, vilket hjälper till att skydda din ekonomi och minska risken för att bli offer för investeringsbedrägerier.