Stärk brandskyddet i hemmet - enkla tips inför semestern

Stärk brandskyddet i hemmet - enkla tips inför semestern

Under 2023 larmades räddningstjänsten till hela 6 668 bränder och brandtillbud i bostäder runt om i landet. Skrämmande nog dog 97 personer i dessa bränder, varav 8 av 10 omkom i sina egna hem. Riskutsatta grupper, såsom äldre personer, är överrepresenterade i statistiken på grund av deras begränsade förmåga att agera snabbt och utrymma vid en brand.

Brandvarnare – en billig livförsäkring

Det mest avgörande vid en brand är att du blir uppmärksammad tidigt, så att du hinner agera innan branden blir för stor. En brandvarnare är en effektiv livräddare som ger dig värdefull tid att agera innan katastrofen är framme. För att maximera skyddet bör brandvarnare placeras i eller i anslutning till alla sovrum samt strax utanför köket för att undvika falska larm från matlagning.

En brandvarnare täcker cirka 60 kvadratmeter, så i större bostäder behövs fler enheter. Kom ihåg att stängda dörrar kan begränsa räckvidden. Placera därför brandvarnaren i taket, helst mitt i rummet eller minst 50 centimeter från väggen, då varm rök stiger.

Vanliga orsaker till bränder i hemmet

• Spisen: Glömd mat på plattan eller oavsiktligt påslagen spis är vanliga orsaker.
  • Eldstad: Soteld i skorsten kan uppstå vid olämplig eldning.
  • Rökning: Fortfarande den främsta orsaken till dödsbränder, särskilt sängrökning.
  • Levande ljus: Bränder kan uppstå i brännbara ljushållare eller vid olämplig placering.
  • Elektriska enheter: Batteriladdning, tvättmaskiner, torktumlare och frysar utgör också risker.

Vi uppmanar alla att ta brandsäkerheten på största allvar och vidta nödvändiga åtgärder för att skydda sina hem och nära och kära. Genom att följa dessa enkla råd kan vi tillsammans minska risken för bränder och rädda liv.

Med rätt smart mobil brandvarnare från Förebygg kan du sova tryggt med vetskapen om att ditt hem är skyddat dygnet runt. Du kommer aldrig att missa en viktig varningssignal igen. För mer information ämnet läs mer här om brandvarnare och brandlarm. För mer information och rådgivning om hur du kan brandsäkra ditt hem,