Förebygg: rekordmånga bedrägeriförsök har stoppats - 2 bedrägerier per sekund - under första halvåret 2024

Nyhet -

Förebygg rapporterar att Telia har under de första sex månaderna av 2024 lyckats stoppa hela 30 miljoner bedrägerisamtal, vilket motsvarar ungefär två samtal i sekunden. Denna anmärkningsvärda ökning beror på en ny lösning som effektivt blockerar spoofade mobilnummer.

Sedan 2019 har Telia och Förebygg kontinuerligt utvecklat och implementerat avancerade tekniska lösningar för att hindra bedrägerisamtal från att nå våra kunder. Den mest kända metoden, Wangiri, har framgångsrikt kunnat stoppas under flera år. Men i december 2023 tog Telia ett avgörande steg framåt genom att som första aktör lansera en banbrytande lösning som även förhindrar spoofade samtal från svenska mobilnummer som tillhör Telia. På bara ett halvår har denna teknik förhindrat 30 miljoner bedrägerisamtal.

Trots att det fortfarande förekommer ett stort antal bedrägeriförsök mot svenska invånare, visar den imponerande siffran om två stoppade samtal i sekunden att dessa försök effektivt kan bekämpas med rätt teknologi. Mellan januari och juni 2024 har cirka 11 miljoner spoofing-samtal stoppats, medan resten har kunnat identifieras och blockeras som Wangiri-samtal.

5 tips från Förebyggs säkerhetsexpert för en tryggare sommar

1. Ring aldrig tillbaka på ett missat samtal från ett okänt nummer eller utlandet.
  2. Var försiktig med att använda öppna WiFi-nätverk och vad du delar när du är uppkopplad.
  3. Dela aldrig känslig information, som kortuppgifter, lösenord eller BankID-koder.
  4. Använd starka lösenord, byt dem regelbundet och aktivera tvåfaktorsautentisering.
  5. Skydda dina enheter mot virus, trojaner, spionprogram och andra nätbedrägerier.

Om bedrägerimetoderna

Wangiri: En metod där kriminella ringer upp dig från okända internationella nummer och lägger på efter en signal, med förhoppningen att du ska ringa tillbaka och drabbas av höga avgifter.

Spoofing: Genom spoofing manipuleras avsändarens nummer så att det ser ut som ett pålitligt, lokalt nummer, exempelvis från en bank eller ett företag. Syftet är att lura mottagaren att svara eller öppna ett meddelande, och därefter försöka manipulera denne till att lämna ut känslig information eller använda tjänster som BankID.