Bo Ericsson & Ulf Stefansson, Fordonsjuristen. Foto Fordonsjuristen

Vid starten av Fordonsjuristen för 7 månader sedan gjorde vi en undersökning

Vi ställde ett antal frågor som handlade om vad verkstäder vill ha hjälp med och vad man förväntar sig av en branschförening. Här följer resultatet och en sammanställning av vad Fordonsjuristen gör och har gjort sedan starten 12 oktober -23.

Tillgänglighet per telefon och email
Dagligen besvarar vi frågor från våra medlemmar.

Anmäl svarta verkstäder
Vi har anmält 300–400 bilvårdare, däck- och bilverkstäder till Skatteverket och Arbetsmiljöverket. Dessutom finns länkar på vår hemsida där man kan göra anonyma anmälningar.

Arbeta för längre skiftningsperiod för vinterhjul
Den 28 augusti kommer Transportstyrelsen presentera ett arbete som Fordonsjuristen bland andra har varit med om att ta fram.

Driv små verkstäders frågor och hjälp med att sänka kostnader
Fordonsjuristen har en låg och valbar medlemsavgift beroende av val av bas eller plus-tjänst, ställer inga krav på GBV (eftersom verkstaden själv måste få bestämma) och har bra medlemsrabatter via https://www.samkopsgruppen.se/. Vi har avtal med Försäkringskompetens för bra försäkringar som uppfyller SERMI (gäller våra medlemmar). Vi ger råd och tips för att öka lönsamheten på verkstaden. Hjälper till med avtalstolkning. Juridik kan vara svårt att förstå och vi bistår våra medlemmar med detta.

Hjälp med SERMI
Vi har arbetat med SERMI sedan 2007 och fram till idag. Vi har dessutom kontakt med flera länder inom EU samt SERMI EU för att ständigt vara uppdaterade.

Hjälp med att tolka olika avtal
Vi bistår våra medlemmar med att tolka allt från hyresavtal, konceptavtal till hyrbilsavtal.

Påverka kommuner
Vi har genomfört ett webbinarium för Konsumentvägledare, upphandlare och fordonsansvariga i december 2023 och snart stundar ett nytt webbinarium.

Hjälp om verkstaden anmäls till ARN
Vi bistår våra medlemmar med svaromål.

Ta bort kartellbildning
Anmälningar är gjorda till Konkurrensverket som arbetar med frågorna.

Bevaka marknaden
Vi ger löpande information och nyheter som rör branschen. Följ oss på https://www.mynewsdesk.com/se/stories/stories?q=fordonsjuristen för det händer mycket i vår bransch. - Frågan handlar nog mer om hur mycket våra medlemmar orkar ta till sig när vi informerar.

Hjälp med miljöfrågor
Vi ger dagligen stöd och hjälp till våra medlemmar. Vi har också avtal med Ecotech för ytterligare hjälp https://ecotech.se/ecotechs-lagbevakningstjanst-anmalningsformular-for-verkstader/.

Bevaka EU regler
Vi har erfarenhet av arbete med CECRA sedan 2004 och AIRC sedan 2016, samt tack vare detta ett brett kontaktnät inom EU.

Hjälp med lagar och förordningar
Våra medlemmar erbjuds proffshjälp via https://ecotech.se/ecotechs-lagbevakningstjanst-anmalningsformular-for-verkstader/.

Bistå vid tvistemål
För närvarande bistår vi vid två tingsrättsförhandlingar. Vi har även erfarenhet av att vara sakkunnig och agera vittne i tingsrätt, hovrätt och förvaltningsrätt sedan många år tillbaka.

Juridikutbildning
Hösten 2023 hade vi Praktisk verkstadsjuridik för våra medlemmar. April 2024 hade Fordonsjuristen utbildning i Verkstadens reparationsvillkor kostnadsfritt för över 60 personer/medlemmar. Och i maj hade vi utbildning i Praktisk verkstadsjuridik för över 50 personer till marknadens lägsta kostnad.

Naturligtvis har vi gjort massor av andra saker för att ge maximal medlemsnytta och det arbetet fortsätter vi med.

Om du inte redan är medlem, välkommen med din ansökan!