Vanliga frågor från verkstäder till Fordonsjuristen

Vanliga frågor från verkstäder till Fordonsjuristen

Under en vanlig dag hos Fordonsjuristen tar vi emot flera telefonsamtal från verkstäder och nedan följer några av de frågor som vi dagligen hanterar för våra medlemmar.

Om du kan svara rätt på alla frågor kanske du inte har behov av att vara med i Fordonsjuristen. Om du inte kan det är risken stor att du tar kostnader som med råge överstiger medlemsavgiften. När vi håller juridikutbildning tar vi självklart upp dessa frågor och kommer med förslag på hur vi ska bemöta och hantera våra kunder professionellt.

• Vem ska betala när kunden påstår att vi har förstört hennes/hans fälgar vid omläggning av däck?
  • Är en pluggning av däck en provisorisk reparation?
  • En kund har inte hämtat ut hennes/hans hjul sedan över ett år tillbaka, vad ska vi göra med dem?
  • Kunden påstår att vi har skadat hennes/hans bil när vi hade den på verkstaden, vem ska betala för det?
  • Hur ska vi kunna konkurrera när grannen inte betalar moms eller arbetsgivaravgifter, och vad kan vi göra åt det?
  • Hur ska vi hantera följande? ”Jag är den nuvarande ägaren av fordonet ABC123. Vänligen skicka mig fakturan på det arbete du har utfört på mitt fordon i februari 2023, när föregående ägare ägde bilen. Och bevis på att arbetet har utförts på bilen. Skicka detta så fort som möjligt så att vi kan nå en vänskaplig överenskommelse och undvika att ta detta vidare till domstol”.
  • Kunden sa upp sin försäkring medan vi hade bilen på verkstaden. När bilen var färdigreparerad ställde vi ut den på parkeringen, tyvärr föll det ned massor av snö och is från taket ned på bilen. Bilen som hade glastak är nu full av is och snö utöver alla plåtskador och blir mycket dyr att reparera. Vem ska stå för den kostnaden?
  • Kunden påstår att hennes/hans bil har skadads på vår parkering. Vem ska betala?
  • Vi drog av insprutaren när vi skulle byta den. Vi har lämnat pris på 4800 kr men nu måste vi lyfta på toppen och det kommer kosta 24 900 kr. Vem ska betala för merkostnaden?
  • När vi backade ut från verkstaden efter att ha bytt avgassystem kom vevstaken ut genom blocket. Hur ska vi göra nu?
  • Kan en GA kräva reparation på en auktoriserad verkstad för att rostskyddsgarantin ska gälla?

Vill du och din verkstad bli proffs på att hantera kunder om det uppstår en konflikt? Bli medlem i Fordonsjuristen och gå våra kurser, vi är nämligen proffs på det vi gör.

Välkommen till Fordonsjuristen!