Foto Bo Ericsson - Konsumentvägledarträff Jönköping

Vad brister branschen i, enligt konsumentföreträdare?

Enligt konsumentföreträdare är juridik något som vår bransch behöver utveckla och bli bättre på, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Utan att rangordna frågor som vi kan förbättra lyfter konsumentföreträdare ofta upp de här exemplen:

• Tar betalt för åtgärder som inte genomförts.
  • Genomför åtgärder som inte behövs.
  • Utför service som inte följer fordonets serviceintervall.
  • Använder delar vars kvalitet kan vara varierande.
  • Saknar rätt kompetens och/eller verktyg för att kunna utföra fackmässiga arbeten.
  • Ger inte konsumenten tillräcklig information kring uppdragets kostnader.
  • Tar betalt för tilläggsarbeten där konsumenten inte informerats.
  • Missar att stämpla konsumentens servicebok eller notera i den digitala serviceboken.
  • Inte ger information kring hur konsumentens fordon ska förvaras efter inlämning, vilket kan innebära risk för inbrott, stöld eller skadegörelse av fordon.
  • Missar att avtala om leveransdatum och hamnar i kraftigt dröjsmål.
  • Missar att anteckna konsumentens önskemål om vilka fel som ska åtgärdas vid beställning av reparation.
  • Missar att informera om tillfälliga reparationer, olika reparationsalternativ, risk för följdfel eller att ge avrådan från att låta utföra en viss typ av arbete.
  • Missar att upptäcka, informera om, samt låta utföra nödvändiga reparationer som har med bilens trafiksäkerhet att göra.
  • Missar att kontakta konsumenten då ändringar av uppdraget sker under arbetets gång.

En vanlig dag på Fordonsjuristen växlar mellan samtal med verkstadsägare, konsumentföreträdare, politiker med flera och detta kräver stor kunskap om vår bransch. Att företräda fordonsbranschen har jag och Ulf Stefansson gjort under många år och vi gillar högt tempo, och även att det växlar mellan många olika frågor. Självklart handlar allt om medlemsnytta, säger Bo Ericsson.

Fordonsjuristens juridikutbildningar och kunskap om branschen hjälper till att förbättra relationerna med kunderna. Därför ska du vara med i Fordonsjuristen, avslutar Bo Ericsson.