Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Vad är skillnaden mellan en generalagent och återförsäljare?

Generalagenten (GA) och återförsäljare (åf) är två olika led i en varukedja – där GA är länken mellan tillverkare och återförsäljare, och återförsäljare är länken mellan GA och konsument.

En återförsäljare köper in bilar och delar från en GA för att sedan sälja vidare. I vår bransch säljer återförsäljare bilar och reservdelar, och de flesta även verkstadstjänster. Återförsäljare har ofta ett stort lager och tar därmed en ekonomisk risk. För återförsäljare saknas specifik lagstiftning, i stället tillämpas en blandning av annan lagstiftning, exempelvis avtalslagen, köplagen, agentlagen, konkurrenslagen, med flera. Det här gör att det är extra viktigt att upprätta fullständiga skriftliga avtal med återförsäljare. Ett återförsäljaravtal bör bland annat innehålla bestämmelser om pris, betalningsvillkor, minimikvantiteter, produktansvar, konkurrens, marknadsföring och uppsägningstid, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

- När jag arbetade på MRF delade vi ofta upp arbetet med att läsa återförsäljaravtal, fortsätter Bo Ericsson. Den dåvarande juristen läste det som berörde försäljning och jag läste det som berörde verkstaden och bildelar. Därefter sammanstrålade vi för att gemensamt skriva ned våra åsikter som hjälp till återförsäljarföreningen. Avslutningsvis förhandlade återförsäljarföreningen med sin GA om avtalsvillkoren. Efter diskussioner brukar man vara överens om målen med all försäljning men vägen dit, d v s hur man ska nå sina mål, där skiljer det sig ofta. Det är heller inte ovanligt att avtalsvillkoren är oskäliga och det är därför naturligt att diskutera med tredje part för att få en ”second opinion” innan avtal godkänns av bägge parter. I grunden brukar det vara så att bilhandlaren och/eller verkstaden är närmast kunden och därför känner sin marknad bäst.

Syftet är att uppnå konkurrenskraft och lönsamhet i den gemensamma affären samt att ha balans i styrkeförhållandet mellan GA och åf. Dessutom ska det vara kostnadseffektiva investeringar och rimliga krav i form av standards/avtal för att uppnå största möjliga kundnytta.

En verkstad som är auktoriserad är nästan alltid med i en återförsäljarförening som företräder verkstaden, men vem hjälper den fria verkstaden gentemot sin leverantör så att avtalsvillkoren blir skäliga?
Här är den stora skillnaden mellan en fri och auktoriserad verkstad, säger Bo Ericsson. Den fria verkstaden har ingen som företräder dem gentemot sin leverantör. Om den fria verkstaden inte är överens med sin leverantör eller med avtalsvillkoren, vem ska då företräda dem, läsa avtalsvillkoren och eventuellt förhandla om villkoren för verkstaden? Om en enskild verkstad ”sticker ut hakan” för långt finns en risk att de får det svårare att driva sin verkstad. Även här är det bra med en tredje part som tillvaratar den fria verkstadens skyldigheter och rättigheter, säger Bo Ericsson.

Tyvärr har det blivit allt svårare för den fria verkstaden. De flesta fria verkstäder är med i en förening där representanter för alla bildelskedjor sitter i styrelsen. Det i sin tur leder till att den hjälp med avtalsvillkoren som den fria verkstaden förväntar sig uteblir, eftersom de som har skrivit avtalen även sitter i styrelsen för föreningen. Därför är det högst olämpligt eller kanske t o m kartellbildning att din leverantör även styr din branschförening, avslutar Bo Ericsson.