Det blir inte någon förändring av de datum som reglerar användningen av dubbdäck på våren.

Transportstyrelsen föreslår ingen förlängning av dubbdäcksperioden på våren

Transportstyrelsen meddelar att det inte blir någon förändring av de datum som reglerar användningen av dubbdäck på våren. Den utredning som myndigheten har genomfört visar att en förlängd dubbdäcksperiod riskerar att försämra luftkvaliteten avsevärt, vilket har lett till beslutet att inte föreslå någon ändring av nuvarande regler.

Utredningen, som överlämnades till regeringen den 16 augusti 2024, genomfördes på uppdrag av regeringen i oktober 2023. Uppdraget var att undersöka möjligheterna att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att underlätta däckbytet för bilister och minska stressen för däck- och verkstadsbranschen. I dag gäller att vinterdäck ska användas vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars, och att dubbdäck är förbjudna mellan 16 april och 30 september, såvida inte vinterväglag råder.

Luftkvalitet och hälsa i fokus

En viktig aspekt som lyfts fram i utredningen är de hälso- och miljömässiga konsekvenserna av dubbdäcksanvändning. De senaste årens studier har entydigt pekat ut dubbdäcken som den främsta orsaken till höga partikelhalter i Sverige, särskilt PM10-partiklar, som uppstår genom slitage på vägar och däck. Dessa partiklar har visat sig ha allvarliga hälsoeffekter, och en förlängd användning av dubbdäck skulle leda till högre halter av PM10, vilket försvårar arbetet med att nå miljökvalitetsmålen för luftkvalitet.

– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.

Enhetliga regler i hela landet

Transportstyrelsen har även utrett om det skulle vara möjligt att införa olika regler för olika delar av landet, med tanke på Sveriges varierande klimat. Myndigheten konstaterar dock att sådana regler skulle bli komplicerade och svårbegripliga för allmänheten. Det nuvarande regelverket anses tillräckligt flexibelt, då det redan tillåter användning av dubbdäck vid behov, oavsett tid på året.

Denna beslutade linje innebär att Transportstyrelsen prioriterar hälso- och miljöaspekter framför att underlätta för bilister och verkstäder, med målet att säkerställa en god luftkvalitet för alla.

Det betyder i sin tur att vår bransch fortsatt kommer ha samma stress och problem med svart verksamhet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.