Vi får inte glömma att städa utanför egen dörr. Vi måste kraftfullt börja med att bekämpa orättfärdigheterna i Sverige.

Rättvisa, konkurrens på lika villkor och bekämpning av gängkriminalitet är stora frågor i Sverige och EU.

För ett fritt och säkert EU, får vi inte glömma att städa utanför egen dörr. Därför måste vi kraftfullt börja med att bekämpa orättfärdigheterna i Sverige. 62 000 personer är aktiva i eller kan kopplas till kriminella nätverk i Sverige, enligt Polisens nya lägesbild. Svarta verksamheter påverkar många delar av samhället. De försvårar för seriösa aktörer såsom verkstäder, bilvårdare och däckföretag som av bland annat skatte- och miljöskäl har högre kostnader för att uppfylla lagar och lagstadgade miljöavgifter.

Många bilägare anser att det är dyrt att äga bil och därför väljer man ofta det billigare alternativet, trots att man inte får kvitto, vid exempelvis däckskifte, AC påfyllning eller bilvård. Dessvärre känner vi även till bilhandlare som utnyttjar svarta bilvårdare men när ny lagstiftning träder i kraft kommer det bli kostsamt. EU:s medlemsländer har enats om ett efterlängtat och historiskt direktiv. Med det nya direktivet får vi för första gången en gemensam EU-lagstiftning om företags ansvar för mänskliga rättigheter i värdekedjan. Det i sin tur betyder att företaget som köper svart arbetskraft också kan straffas vilket är bra.

Det finns aldrig något skydd när en bilägare anlitar svart arbetskraft för att ta hand om bilen. Går något fel och bilägaren inte har kvitto finns det ingen att reklamera mot. Bilägaren kan också få problem med ersättning från sitt försäkringsbolag om skador uppstått på grund av att en reparation ej skett fackmässigt.

En annan, ganska uppenbar del som påverkas är ekonomin. Staten går miste om stora summor skattepengar. Många av dessa människor som arbetar svart erhåller kanske dagersättning, bostadsersättning, tandvårdsstöd, underhållsbidrag och andra bidrag.

När människor som arbetar svart går i pension tvingas de företag som är seriösa och skattebetalande privatpersoner finansiera deras pension och andra bidrag livslångt. Det betyder att kostnaderna pågår länge p g a svart verksamhet.

Ur ett etiskt perspektiv tycks många vara överens om att det värsta med svartarbete är att människor utnyttjas.

Enligt lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete ska kommunerna kartlägga brottsligheten inom sitt geografiska område och ta fram en lägesbild. Utifrån lägesbilden ska de sedan ta ställning till behovet av åtgärder och besluta om en åtgärdsplan. Här är Fordonsjuristen gärna behjälplig när det gäller fordonsbranschen. Vi har redan gjort 100-tals anonyma anmälningar till Skatteverket och Arbetsmiljöverket.

Exakt hur många som finns, av svarta bilverkstäder, bilvårdare, däckföretag och ”pop up kiosker” som fyller på AC, är omöjligt att svara på. De flesta är överens om att man nog aldrig kommer bli av med problemet helt men det går att begränsa antalet kraftigt med gemensamma krafter.

Svart arbetskraft är ett konstant dilemma i samhället, framför allt inom fordonsbranschen där vi får tips från medlemmar som vittnat om verksamheter där svartarbete förekommer.

Intresset borde vara stort från Regeringens sida eftersom hela samhället påverkas. När man radar upp departement och myndigheter som påverkas inser de flesta att det här borde vara en central fråga;

Arbetsmarknadsdepartementet, Finansdepartementet, Justitiedepartementet, Socialdepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Brottsförebyggande rådet, Eko-brottsmyndigheten, Försäkringskassan, Socialdepartementet, Jämställdhetsmyndigheten, Konkurrensverket, Konsumentverket, Migrationsverket, Polismyndigheten, Rättshjälpsnämnden, Rättshjälpsmyndigheten, Skatteverket, Socialstyrelsen, Statistiska centralbyrån, Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, Säkerhetspolisen, Tillväxtverket och Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning.

Vi vill att ni agerar nu!

Bo Ericsson, Ordförande Fordonsjuristen
Ulf Stefansson, VD Fordonsjuristen