Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Råd och rekommendationer för hantering av skadade elbilar och hybridbilar

En elbil eller hybridbil är aldrig strömlös och därför krävs det kännedom om risker hos alla som handhar en skadad elbil.

Följande rekommendationer och riktlinjer är resultatet av flera år av arbete som rör utmaningar med skadade elbilar och hybridbilar. Det samlade resultatet av flera projektarbeten, där Bo Ericsson har medverkat tillsammans med RISE, AIRC, Dafo Vehicle och Södertörns Brandförsvarsförbund bland andra, har nu mynnat ut i dokumentet Råd och rekommendationer för hantering av elbilar och hybridbilar”.

Utmaningen för hantering av skadade elbilar är att litiumbatteriet måste hanteras på korrekt sätt efter en olycka där krockvåldet är högt, då litiumbatteriet riskerar att ha skadats.

Utbildning och information om handhavande av framför allt skadade elfordon är oerhört viktigt. Under flera år har Bo Ericsson inriktat sitt arbete på att sprida information till de som berörs dvs verkstäder, blåljuspersonal och bärgare. Även andra, exempelvis försäkringsbolag, måste informeras för att skapa förståelse för ökade kostnader vad gäller skadereparationer på grund av helt nya reparationsmetoder som kräver nya kunskaper, investeringar i utbildning och ny utrustning.

Ladda ner dokumentet i PDF-format - se länk under "Övriga Utbildningar" på Fordonsjuristens webb: https://www.fordonsjuristen.se...