Näten för 2G och 3G släcks snart ned i Sverige och i resten av världen.

Nedkopplad eller uppkopplad?

Näten för 2G och 3G släcks snart ned i Sverige och i resten av världen. Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten ha fasats ut. Det kan betyda att många finesser som du är van vid i din bil kan sluta att fungera, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

De gamla teknikerna för 2G- och 3G har slutat att utvecklas och det blir allt svårare att få tag i utrustning och reservdelar. 2G lanserades redan 1991 och 3G år 2006 vilket innebär att tekniken är föråldrad. Vidare fungerar datakommunikation och bredband via mobilnäten betydligt bättre med 4G och 5G än med 2G eller 3G. Det innebär mycket högre datahastigheter, säkrare kommunikation och högre kapacitet för att hantera många användare samtidigt. Samtidigt behövs mer frekvensutrymme för de modernare teknikerna 4G och 5G.

För att kunna möta dagens och framför allt kommande krav lanserades 5G i Sverige 2018 och storskalig nättäckning är under utbyggnad men det kommer först att vara klart om några år.

Eftersom bilar påverkas är det av högsta vikt att fordonshandlare och verkstäder känner till vilka konsekvenser det här får, säger Bo Ericsson. När näten släcks ned betyder det att äldre bilars fjärrstyrning av lås och motorvärmare kan upphöra att fungera och troligtvis även eCall.

All gammal utrustning som styrs via 2G- och 3G-modem kommer att sluta fungera. Det kan handla om dörrlås, larm, värmepumpar, robotgräsklippare och mycket annat. Vi i branschen måste kunna informera kunderna om den här förändringen. Om kunden lämnar in sin bil för reparation ska vi inte börja felsöka om bilen omfattas av förändringen, på grund av att 2G och 3G har stängts ned.

Enkelt sagt är det bilar från årsmodell 2010 och äldre som påverkas. Samtidigt beror det på hur biltillverkarna har förberett det kommande skiftet. Fram till 2010 utnyttjade de flesta tillverkare 2G- och 3G-näten om de var uppkopplade. Från 2020-talet har de flesta bilar 4G eller 5G, avslutar Bo Ericsson.